Opublikowane: 1994-06-30

Nowa antropologia Edwarda O. Wilsona

Zbigniew Łepko
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1994.18

Abstrakt

Wieloletnia debata w filozofii o dominacji natury czy kultury w  XX wieku determinacja ludzkich zachowań otrzymywała ważne impulsy z różnych kręgów odbierać. Ostatnie spostrzeżenia z biologii ewolucyjnej, zwłaszcza socjobiologii, toczą tę debatę zaangażowany w gorący spór Większość socjobiologów ma mianowicie do kwestii zajęli zdecydowane stanowisko w sprawie czynników decydujących o ludzkich zachowaniach społecznych. Wyjaśnili, że duża część ludzkich zachowań społecznych jest zdeterminowana przez dziedziczność wpływ i dlatego może być lepiej wyjaśniony biologicznie niż przez zwykłe nauki społeczne. Ta teza dotyka korzeni kontrowersji wokół socjobiologii. Kontrowersje wokół socjobiologii zastosowanej do ludzi jasno pokazały, że kluczowych problemów w naukach społecznych nie poprzez analizę redukcjonistyczną biolodzy mogliby to wyjaśnić. W ten sposób socjobiologia człowieka znalazła się w ślepym zaułku. Aby przełamać impas, EO Wilson zaproponował nową antropologię. Jej Zasady można podsumować w następujący sposób: Wszystkie dziedziny ludzkiego życia mają fizyczne podstawy w mózgu i są jego częścią Biologia człowieka; Większość lub wszystkie formy percepcji i myślenia są zaprogramowane genetycznie dotknięte procesy; Struktura rozwoju intelektualnego kształtuje się na przestrzeni wielu pokoleń Koewolucja genów i kultur, w której geny i kultura zmieniają się razem Posiadać; Wpływ genów nie eliminuje wolnej woli: przez geny nad epigenetycznymi Zasady oddziałują na kulturę, stwarzają możliwość dokonywania świadomych wyborów; Predyspozycje wynikają z interakcji między pewnymi grupami genów i środowiska: mogą być celowo modyfikowane, jeśli działają odpowiednie mechanizmy są znane; Zasady etyczne opierają się na tych predyspozycjach i mogą być również celowo zmieniane; Efektem dobrze ugruntowanej antropologii mogłoby być stworzenie bardziej wyrafinowanej formy manipulacja społeczna, która dotyka najgłębszych poziomów ludzkiej motywacji i osąd moralny. Pogłębiona analiza powyższych tez wskazuje, że tezy E. Wilsona proponowana nowa antropologia przybliża klasyczną socjobiologię do celu, naukowego tworząc teorię społeczeństwa. To prowadzi Wilsona do korzeni Kontrowersje wokół socjobiologii człowieka.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łepko, Z. (1994). Nowa antropologia Edwarda O. Wilsona. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 10, 245–257. https://doi.org/10.21852/sem.1994.18

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.