Opublikowane: 2024-06-30

Negatywny obraz Kościoła katolickiego w wiadomościach jako wezwanie do bardziej aktywnego i krytycznego podejścia do przekazu medialnego

David Kraner
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1822

Abstrakt

Treści zawarte w mediach to nie fakty, które miały miejsce, ale medialne przedstawienie tych faktów. Media relacjonują i przedstawiają rzeczywistość w taki sposób, aby były one jak najbardziej interesujące dla odbiorców. Ponieważ media posługują się przesadą, dramatyzmem i opierają się na spekulacjach, zarazem przedstawiając fakty w różnych kontekstach, odbiorcy słusznie uważają, że zniekształcają one prawdę. Widać to na przykładzie tego, jak wielka jest przepaść pomiędzy życiem Kościoła katolickiego (i katolików) a wizerunkiem Kościoła przedstawionym w mediach. Widzimy ponadto, jak cienka linia oddziela fałszywe wiadomości, tzw. fake news, od wiadomości wiarygodnych. Aby móc odróżnić fakty od ich przesadnej interpretacji i reprezentacji, należy krytycznie podchodzić do przekazu medialnego. Wymaga to jednak dużego zaangażowania osobistego i znajomości tematu, jak również fachowej wiedzy w zakresie treści medialnych. Z tego powodu większość odbiorców nie analizuje wiadomości, opierając się jedynie na ich intuicyjnej interpretacji lub odbierając je w sposób dosłowny. Z przeprowadzonego w 2019 r. badania wynika, że wiadomości medialne w Słowenii najczęściej przedstawiają Kościół katolicki w kontekście wykorzystywania seksualnego, pieniędzy i polityki. Szczegółowa analiza 3735 artykułów pod kątem tych tematów pokazała, że ich wymowa jest mocno spolaryzowana: połowa jest pozytywna, połowa negatywna. Ponadto w artykułach tych nie ma doniesień o poważnych problemach społeczno-politycznych i pozytywnych rozwiązaniach proponowanych przez Kościół katolicki.

Słowa kluczowe:

media, reprezentacje społeczne, Kościół, fake news

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kraner, D. (2024). Negatywny obraz Kościoła katolickiego w wiadomościach jako wezwanie do bardziej aktywnego i krytycznego podejścia do przekazu medialnego. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 45(1), 19–31. https://doi.org/10.21852/sem.1822

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.