Opublikowane: 2024-06-30

Znaczenie osobowości nauczyciela w procesie budowania relacji z uczniami – doświadczenia dorosłych wychowanków

Katarzyna Kozłowska-Nosek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1820

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie znaczenia osobowości nauczycieli w procesie budowania relacji z uczniami, a także ukazanie szkicu pożądanych cech współczesnego nauczyciela, które ujawniają się w doświadczeniach uczestników badania. Teoretyczny namysł obejmuje definicyjne ujęcia zawodu nauczyciela i jego charakterystykę, krótki opis kompetencji nauczycielskich oraz opis etapów budowania relacji z grupą/klasą. Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje, że jedną z osób mających znaczący wpływ na wychowanie młodego człowieka jest nauczyciel, z którym uczeń spędza w szkole dużą ilość czasu. W związku z tym powinien on posiadać odpowiednie kompetencje, aby właściwie kształtować swoich podopiecznych. Problematyka badawcza została ujęta w postaci następujących pytań: W jaki sposób nauczyciele budują relacje ze swoimi uczniami? Jakie cechy osobowości powinien posiadać współczesny nauczyciel? Punktem wyjścia do podjętych analiz były wyniki badań empirycznych dotyczące wskazanego problemu. Na potrzeby zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę studium przypadków oraz technikę wywiadu narracyjnego skoncentrowanego na problemie. Badania zostały przeprowadzone wśród studentów pochodzących z województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa mazowieckiego.

Słowa kluczowe:

osobowość, nauczyciel, uczeń, relacje

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kozłowska-Nosek, K. (2024). Znaczenie osobowości nauczyciela w procesie budowania relacji z uczniami – doświadczenia dorosłych wychowanków. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 45(1), 89–105. https://doi.org/10.21852/sem.1820

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.