Opublikowane: 2024-12-31

Symptomy depresji, zachowania ryzykowne, somatyzacja i wsparcie społeczne u osób we wczesnym wieku dorastania

Renata Sikora
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1838

Abstrakt

Celem niniejszego badania było określenie, czy wybrane wskaźniki zdrowia psychicznego, tj. poziom depresyjności, stresu, zachowań ryzykownych, symptomów somatyzacji i poziom odczuwanego wsparcia społecznego, są różne w dwóch szkolnych mikrosystemach, tj. w grupie zdolnych uczniów i w grupie młodzieży osiągającej słabe wyniki. Diagnoza ewentualnych różnic znalazłaby zastosowanie praktyczne np. w planowaniu pomocy psychologicznej. Zastosowano pięć narzędzi badawczych: Inwentarz Depresyjności Dziecka (CDI-2), Kovacs 2014; Inwentarz Somatyzacji – wersja skrócona (Walker et al. 2009); Listę Zachowań Ryzykownych (Sikora 2016); Skalę Wsparcia Społecznego Dzieci i Młodzieży (Malecky et al. 1999) oraz Listę Stresorów Szkolnych stworzoną przez młodzież uczestniczącą w badaniu. Badano osoby w wieku 13-14 lat (M=13,41; SD=0,5). Wyniki badania wskazują na różnice występujące między osobami z klas, do których uczęszczają uczniowie uzyskujący wysokie wyniki edukacyjne, a dorastającymi, którzy mają niskie wyniki, z innego oddziału. Niekorzystne są symptomy depresji i somatyzacji w grupie osób uzyskujących niskie wyniki. Stwierdzono także różnice w odniesieniu do konkretnych zachowań ryzykownych, postrzeganego stresu i wsparcia społecznego. Grupą, która ponosi niepokojąco wysokie koszty stresu szkolnego i innych wyzwań dorastania, są dziewczęta, które uzyskują niskie wyniki w szkole. Potrzebują one pomocy dorosłych, którzy na co dzień z nimi pracują, oraz adresowanych do nich programów terapeutycznych.

Słowa kluczowe:

dorastanie, symptomy depresji, somatyzacja, wsparcie społeczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sikora, R. (2024). Symptomy depresji, zachowania ryzykowne, somatyzacja i wsparcie społeczne u osób we wczesnym wieku dorastania. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 45(2). https://doi.org/10.21852/sem.1838

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.