Opublikowane: 10.11.2025

Rodzinne uwarunkowania konsumpcji sportowej w aspekcie socjologicznym

Zbigniew Dziubiński
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1868

Abstrakt

Celem pracy jest charakterystyka rodziny jako grupy społecznej reprodukującej postawy i zachowania w dziedzinie sportu. Precyzyjniej zaś, ukazanie rodzinnych zmiennych społeczno-kulturowych, które determinują konsumpcję sportową. W pracy zostały przedstawione podstawowe kwestie natury społecznej, które mają decydujący wpływ na uczestnictwo rodziny w konsumpcji sportowej, a mianowicie chodzi o typy rodzin, ich strukturę, władzę, ale także o rodzaje rodzin i występujące między nimi różnice i nierówności. Praca ma charakter przeglądowo-teoretyczny. Zostały w niej wykorzystane dane empiryczne zastane, konstytuujące teorie naukowe, ale także dane wytworzone przez wcześniejszych badaczy społecznych. Do rozwiązania sformułowanego problemu badawczego została wykorzystana metoda krytycznej analizy literatury, ale także, niejako pomocniczo, metody indukcyjna i dedukcyjna oraz metody syntetyczna i analityczna. Z przeprowadzonych analiz wynika, że usytuowanie rodzin w strukturze społecznej ma podstawowe znaczenie z punktu widzenia przygotowania młodszego pokolenia do konsumpcji sportowej. Wysokie ulokowanie rodziny w strukturze społecznej w wymiarze klasowym, stanowym i warstwowym, wysokie ulokowanie w stratyfikacji społecznej w wymiarze dostępu do takich zasobów społecznych, jak wykształcenie, zawód, bogactwo i prestiż społeczny, stanowi okoliczność sprzyjającą socjalizacji do konsumpcji sportowej i w jakimś sensie gwarantuje udział rodziny i jej członków w kulturze sportowej. Niskie ulokowanie rodziny w strukturze społecznej niekorzystnie wpływa na proces socjalizacji do konsumpcji sportowej, a w niektórych przypadkach czyni z niego socjalizację do nieuczestniczenia w niej.

Słowa kluczowe:

rodzina, konsumpcja sportowa, socjologiczne uwarunkowania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dziubiński, Z. (2025). Rodzinne uwarunkowania konsumpcji sportowej w aspekcie socjologicznym. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(2). https://doi.org/10.21852/sem.1868

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.