Opublikowane: 2025-11-17

Krzysztofa Hegendorfera „Racja studiowania” jako przykład recepcji renesansowej myśli pedagogicznej w Akademii Lubrańskiego

Michał Nowicki
Saeculum Christianum. Pismo Historyczne
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2025.32.2.12

Abstrakt

Abstrakt

Celem opracowania jest ukazanie recepcji renesansowej szkolnej myśli pedagogicznej w rozprawie Krzysztofa Hegendorfera Racja studiowania z 1534 r., przeznaczonej dla uczniów Akademii Lubrańskiego. Przeprowadzona analiza wykazała, że głównym źródłem inspiracji była humanistyczna myśl Erazma z Rotterdamu, czerpana z różnych jego dzieł pedagogicznych, ale dostosowana do lokalnych potrzeb.

Słowa kluczowe:

Akademia Lubrańskiego, szkolnictwo staropolskie, historia wychowania, Krzysztof Hegendorfer, humanizm, Erazm z Rotterdamu

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Nowicki, M. (2025). Krzysztofa Hegendorfera „Racja studiowania” jako przykład recepcji renesansowej myśli pedagogicznej w Akademii Lubrańskiego . Saeculum Christianum. Pismo Historyczne, 32(2), 151–161. https://doi.org/10.21697/sc.2025.32.2.12

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.