In this article, I am discussing the social phenomenon of touchiness (excessive sensitivity to differences of opinion and lifestyle) as a result of the polarization of discourse in contemporary Western culture. This polarization and the resulting touchiness are partly an effect of media, but the later also reflects structural problems of cultures and social practices. The problems arise from the dense network of potentially conflicting values. I am discussing some diagnoses of this phenomenon and some purported philosophical remedies including departure from the language of values and abandoning the idea of a strong subject of action and beliefs. I am criticizing these solutions and I am proposing the idea of radical criticism instead. I am presenting the idea about established theories of philosophical criticism, including those by Horkheimer, Spaemann, Habermas. I am also presenting a practical application of the idea of radical criticism in education: promoting philosophical inquiry in the classroom.
criticism ; values ; modern subject ; irony ; touchiness ; education
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły opublikowane w czasopismach wydawanych przez UKSW są objęte warunkami licencji Creative Commons CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe, która zezwala na:
Na następujących warunkach:
Polityka ws. opłat redakcyjnych: Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją swoich artykułów, tj. opłat za przetwarzanie artykułów (APCs), opłat redakcyjnych, opłat za kolor, opłat za zgłoszenia, opłat za stronę, opłat członkowskich, kosztów prenumeraty druku, innych opłat dodatkowych. Autorzy nie otrzymują też żadnej gratyfikacji finansowej za opublikowane materiały.
Polityka ws. deponowania różnych wersji materiałów przesłanych do redakcji czasopism wydawanych na UKSW jest następująca: autorzy mogą bez żadnego embarga zdeponować: 1) przedłożoną, 2) zaakceptowaną, oraz 3) opublikowaną wersję swoich artykułów w instytucjonalnych lub innych wybranych przez siebie repozytoriach.