Augé Marc, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Baranowski Bohdan, W kręgu upiorów i wilkołaków, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1981.
Google Scholar
Barthes Roland, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3.
Google Scholar
Batura Emilia, Komeda. Księżycowy Chłopiec. O Krzysztofie Komedzie-Trzcińskim, Rebis, Warszawa 2001.
Google Scholar
Bątkiewicz Andrzej, Ścigany Roman Polański, BZiW Bronisław Spadek, Katowice 2006.
Google Scholar
Bellantoni Patti, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018.
Google Scholar
Bohdziewicz Antoni, Wampiry Polańskiego, „Ekran” 1968, nr 14.
Google Scholar
Bürger Gottfried August, Lenora, przeł. J. Gamska-Łempicka, w: Niemiecka ballada romantyczna, oprac. Z. Ciechanowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1963.
Google Scholar
Conrad Joseph, Jądro ciemności, przeł. M. Heydel, Znak, Kraków 2011.
Google Scholar
Creed Barbara, Phallic Panic: Film, Horror, and the Primal Uncanny, Melbourne University Press, Melbourne 2005.
Google Scholar
Creed Barbara, The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis, Routledge, London–New York 2007.
Google Scholar
Dadoun Roger, Fetishism in the Horror Film, trans. A. Williams, in: Fantasy and the Cinema, ed. by D. James, British Film Institute, London 1989.
Google Scholar
Dopartowa Mariola, Labirynt Polańskiego, Rabid, Kraków 2003.
Google Scholar
Feeney F.X., Roman Polański, przeł. J. Halbersztat, red. P. Duncan, Taschen, Köln 2006.
Google Scholar
Freud Sigmund, Psychologia nieświadomości, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2009.
Google Scholar
Friedman Lester D., The Jewish Image in American Film, Citadel Press, Secaucus 1987.
Google Scholar
Galczak Elżbieta, Wrogie mieszkanie Romana Polańskiego, „Kino” 1986, nr 7.
Google Scholar
Geremek Bronisław, Śmiech w cieniu szubienicy: o Villonie, „Znak” 1983, nr 8.
Google Scholar
Głowiński Michał, Mity przebrane, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1994.
Google Scholar
Grinberg Marat, Representing the Holocaust and Jewishness in Contemporary Television: The Cases of “The Man in the High Castle”, “Hunters”, and “Juda”, in: The Holocaust Across Borders: Trauma, Atrocity, and Representation in in Literature and Culture, ed. by H.S. Flanzbaum, Lexington Books, Lanham–Boulder–New York–London 2021.
Google Scholar
Gutowski Gene, Od Holocaustu do Hollywood, przeł. M. Ronikier, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
Google Scholar
Hybiak Mariusz, W matni Symbolicznego. Filmowa twórczość Romana Polańskiego w świetle współczesnej psychoanalizy, Avalon, Kraków 2019.
Google Scholar
Jakubowski Witold, Romana Polańskiego kino lęku, w: W kręgu filmu, telewizji i teatru, red. J. Trzynadlowski, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1992.
Google Scholar
Jansen Peter W., Christa Merker, Zamknięte pomieszczenia Romana Polańskiego, przeł. M. Behlert, w: Roman Polański, red. B. Zmudziński, Instytut Francuski, Kraków 1995.
Google Scholar
Janion Maria, Kobiety i duch inności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
Google Scholar
Janion Maria, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi i duchów, PEN, Warszawa 1991.
Google Scholar
Janion Maria, Wampir. Biografia symboliczna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Kaleta Karolina Izabela, „Taniec Wampirów” – historia i recepcja kultowego musicalu, w: Oblicza wampiryzmu, red. A. Depta, S. Cieśliński, M. Wolski, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Wrocław 2018.
Google Scholar
Kasperski Edward, Gotycyzm i śmiech. Groza, groteska i parodia u E.A. Poego, „Prace Filologiczne” 2010, t. 59.
Google Scholar
Kochańczyk Jan, Roman Polański. Gorzkie szczęście, Videograf, Chorzów 2014.
Google Scholar
Kolasińska Iwona, Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, w: Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Kristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
Google Scholar
Laplanche Jean, Jean-Bertrand Pontalis, Słownik psychoanalizy, red. D. Lagache, przeł. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.
Google Scholar
Maurin Huguette, Funkcje postaci i miejsca w filmach Polańskiego, przeł. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1980, nr 8–9.
Google Scholar
Menninghaus Winfried, Wstręt. Teoria i historia, przeł. G. Sowinski, Universitas, Kraków 2009.
Google Scholar
Mikrut-Majeranek Magdalena, (R)Ewolucja w modelu postrzegania wampira, w: Transgresywne monstrum, red. D. Bastek, M. Fołta, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.
Google Scholar
Narboni Jean, Kino według Polańskiego [rozmowa z Romanem Polańskim], przeł. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1980, nr 8–9.
Google Scholar
Oişteanu Andrei, Jewish Tavern-Keepers and the Myth of the Poisoned Drinks: Legends and Stereotypes in Romanian and Other East-European Cultures (17th–19th Centuries), in: Earthly Delights. Economies and Cultures of Food in Ottoman and Danubian Europe, C. 1500–1900, ed. by A. Jianu, V. Barbu, Brill Publishers, Leiden–Boston 2018.
Google Scholar
Opalski Magdalena, The Jewish Tavern-Keeper and His Tavern in Nineteenth-Century Polish Literature, Zalman Shazar Center for the Furtherance of the Study of Jewish History, Jerusalem 1986.
Google Scholar
Owczarek Małgorzata, Karnawał grozy („Bal wampirów”), w: Roman Polański, red. B. Zmudziński, Instytut Francuski, Kraków 1995.
Google Scholar
Parker John, Polański, przeł. A. Milcarz, Wydawnictwo Europa, Wrocław 1998.
Google Scholar
Polański Roman, Roman, przeł. K. i P. Szymanowscy, Wydawnictwo Polonia, Warszawa 1992.
Google Scholar
Pomostowski Piotr, Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Google Scholar
Prash Thomas, “Oy, Have You Got The Wrong Vampire”. Dislocation, Comic Distancing, and Political Critique in Roman Polanski's “The Fearless Vampire Killers”, in: The Laughing Dead. The Horror-Comedy Film from “Bride of Frankenstein” to “Zombieland”, ed. by C.J. Miller, A.B. Van Riper, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham–Boulder–New York–London 2016.
Google Scholar
Rawski Jakub, Metamorfozy motywu wampira w kulturze popularnej XX i XXI wieku. Zarys problematyki, „In Gremium” 2014, nr 8.
Google Scholar
Rawski Jakub, Realizacja podmiotu homoseksualnego w wybranych tekstach współczesnej kultury wampirycznej, „Prace Literackie” 2014, t. 54.
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Wybór poezji, oprac. A. Skrendo, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2019.
Google Scholar
Sandford Christopher, Polański, przeł. Z. Kościuk, Albatros, Poznań 2008.
Google Scholar
Shapiro Sean, The Heebie-Jeebies: Jewish Horror Comes to Israel, „Jewish Quarterly” 2014, Vol. 61, No. 2.
Google Scholar
Stachówna Grażyna, Polański od A do Z, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Google Scholar
Stachówna Grażyna, Roman Polański i jego filmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
Statman Alisa, Tate Brie, Sharon Tate. Historia morderstwa żony Romana Polańskiego, przeł. A. Sak, Wydawnictwo Znak, Kraków 2019.
Google Scholar
Stoker Bram, Dracula, przeł. M. Król, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2008.
Google Scholar
Szuchta Robert, 1000 lat historii Żydów polskich. Podróż przez wieki, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa 2015.
Google Scholar
Werner Paul, Polański. Biografia, przeł. A. Krochmal, R. Kędzierski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2014.
Google Scholar
Williams Linda, Seks na ekranie, przeł. M. Wojtyna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003.
Google Scholar
Wojciechowska Natalia Maria, O tym, jak powstawał „Taniec Wampirów” Romana Polańskiego, Wydawnictwo Green Gallery, Warszawa 2005.
Google Scholar
Żakieta Katarzyna, Kierunki rozwoju współczesnego filmu grozy, w: Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, red. R. Nolbrzak, B. Fiołek-Lubczyńska, A. Barczyk, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014.
Google Scholar