Arystoteles, O częściach zwierząt, tłum. P. Siwek, PWN, Warszawa 1977.
Google Scholar
Bal Mieke, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
Google Scholar
Bałus Wojciech, Dotykanie wzrokiem. O pojęciu haptyczności w klasycznej nauce o sztuce, „Konteksty”, 2019, nr 4, s. 202-207.
Google Scholar
Benjamin Walter, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, tłum. J. Sikorski [w:] tegoż, Twórca jako wytwórca, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975, s. 66-105.
Google Scholar
Benjamin Walter, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (Erste Fassung), [w:] Walter Benjamin, Gesammelte Schriftens I - 2, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1991, s. 435-469.
Google Scholar
Berenson Bernard, The Florentine Painters of the Renaissance, G.P. Putnam’s Sons, New York, 1906.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha, tłum. Wł. Filewicz, Wyd. Vis-à-Vis Etiuda, Kraków 2021.
Google Scholar
Berkeley George, Próba stworzenia nowej teorii widzenia i inne eseje filozoficzne, tłum. pod kier. A. Grzelińskiego, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Google Scholar
Böhringer Hannes, Avantgarde – Geschichten einer Metapher, “Archiv für Begriffsgeschichte”, 1978, t. 22, nr 1, s. 90-114.
Google Scholar
Burch Noël, Building a Haptic Space, [w:] idem, Life to those Shadows, tłum. Ben Brewster, University of California Press, Berkeley/Los Angeles 1990, s. 162-185.
Google Scholar
Dalle Vacche Angela, Introduction: Unexplored Connections in a New Territory, [w:] Classical Film Theory and Art History, ed. A. Dalle Vacche, Rutgers University Press, New Brunswick 2003, s. 1-31.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190067298.003.0001
Google Scholar
Deleuze Gilles, Kino: 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix, Kapitalizm i schizofrenia II: Tysiąc plateau, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
Google Scholar
Dessoir Max, Über den Hautsinn, „Archiv für Anatomie, Physiologie, Physiologische Abteilung”, 1892, s. 175-339.
Google Scholar
Garrington Abbie, Haptic Modernism: Touch and the Tactile in Modernist Writing, Edinburgh University Press, Edinburgh 2013.
DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748641741.001.0001
Google Scholar
Gombrich Ernst, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, PIW, Warszawa 1981, s. 27-29.
Google Scholar
Grigar Dene, Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media (review), “Leonardo”, 2003, t. 36, nr 4, s. 330-331.
DOI: https://doi.org/10.1162/leon.2003.36.4.330b
Google Scholar
Herder Johann Gottfried, Plastik. Einige Wahrnehmungen über Form und Gestalt aus Pygmalions bildendem Traume, Hartknoch, Riga 1778.
Google Scholar
Hildebrand Adolf von, Problem formy w sztukach plastycznych, tłum. T. Zatorski, Wyd. UW, Warszawa 2012.
Google Scholar
Husain Gabriela, Forde Thompson William, Schellenberg E. Glenn, Effects of Musical Tempo and Mode on Arousal, Mood, and Spatial Abilities, “Music Perception: An Interdisciplinary Journal”, 2002, t. 20, nr 2, s. 151-171
DOI: https://doi.org/10.1525/mp.2002.20.2.151
Google Scholar
Kirschall Sonja, The Haptic Image Revisited – Zu den ungenutzten Potenzialen eines vielgenutzten Konzeptes, “FFK – Journal Film- und Fernsehwisseschaftliches Kolloqium”, 2017, nr 2, s. 47-64.
Google Scholar
Lant Antonia, Haptical Cinema, “October”, 1995, t. 74, s. 45-73.
DOI: https://doi.org/10.2307/778820
Google Scholar
Mach Ernst, Erkenntnis und Irrtum. Skizzen zur Psychologie der Forschung, Verlag von J.A. Barth, Leipzig 1906.
Google Scholar
Marks Laura U., The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment and the Senses, Duke University Press, Durham/London 2000.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822381372
Google Scholar
Marks Laura U., Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media, University of Minnesota Presss. Minneapolis/London 2002.
Google Scholar
Miczka Tadeusz, Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1994.
Google Scholar
Pallasmaa Juhani, Oczy skóry. Architektura i zmysły, tłum. M. Choptiany, Fundacja Instytut Architektury, Kraków 2012.
Google Scholar
Pierer Heinrich August, Universal-Lexikon der Gegenwart und Vergangenheit oder neustes encylopädisches Wörterbuch der Wissenschaften, Künste und Gewerbe, Verlagsbuchhandlung von H.A. Pierer, Altenburg 1863.
Google Scholar
Platon, Hippiasz Większy, [w:] idem, Hippiasz Mniejszy Hippiasz Większy Ion, tłum. Wł. Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
Google Scholar
Prange Regine, Konjunkturen des Optischen. Riegls Grundbergriffe und die Kanonisierung der künstlerischen Moderne, [w:] Alois Riegl Revisited: Beiträge zu Werk und Rezeption / Contribution to the Opus and its Reception, Peter Noever, Artur Rosenauer, Georg Vasold (red.), Verlag OEAW, Wien 2010, s. 109-128.
Google Scholar
Riegl Alois, Die spätrömische Kunstindustrie nach den Funden in Österreich-Ungarn im Zusammenhange mit der Gesammtentwicklung der bildenden Künste bei den Mittelmervölkern, Verlag der kaiserlich-königlichen Hof- und Staatsdruckerei, Wien 1901.
Google Scholar
Riegl Alois, Spätrömisch oder orientalisch?, “Beilage zur Allgemeinen Zeitung”, 23.04. 1902, nr 93, s. 153-156 i 162-165.
Google Scholar
Smolińska Marta, Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku, Universitas, Kraków 2020.
Google Scholar
Sontag Susan, Przeciw interpretacji, tłum. D. Żukowski, [w:] tejże, Przeciw interpretacji i inne eseje, Karakter, Kraków 2023, s. 11-26.
Google Scholar
Totaro Donato, Book Reviews: The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, “Canadian Journal of Film Studies”, 2001, t. 10, nr 1, s. 106-109.
DOI: https://doi.org/10.3138/cjfs.10.1.106
Google Scholar
Vasold Georg, „Das Erlebnis des Sehens”. Zum Begriff der Haptik im Wiener Fin de Siècle, “Maske und Kothurn”, 2016, t. 62, nr 2-3, s. 46-70.
DOI: https://doi.org/10.7767/muk-2016-2-305
Google Scholar
Vischer Robert, Ueber das optische Formgefühl. Ein Beitrag zur Aesthetik, Hermann Gredner, Leipzig 1873.
Google Scholar
Wilke Tobias, Tacti(ca)lity Reclaimed: Benjamin’s Medium, the Avant-Garde, and the Politics of the Senses, “Grey Room”, 2010, nr 39, s. 39-56.
DOI: https://doi.org/10.1162/grey.2010.1.39.39
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Arystoteles, O duszy, edycja komputerowa: www.zrodla.historyczne.prv.pl,2003 (dostęp: 14.12.2023).
Google Scholar
Marinetti Filippo Tommaso, Akt założycielski I manifest futuryzmu, http://hamlet.edu.pl/marinetti-futuryzm (dostęp: 31.10.2023).
Google Scholar
Marinetti Filippo Tommaso, Il Tactilismo. Manifesto Futurista, https://archive.org/details/f.t.-marinetti-il-tattilismo.-manifesto-futurista-1921_202205/mode/2up (dostęp: 31.10.2023).
Google Scholar