Opublikowane: 2025-12-15

Seksualizacja i estetyzacja Holokaustu w "Nocnym portierze" (Il portiere di notte, 1974) Liliany Cavani

Piotr Kletowski
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.15

Abstrakt

Film Liliany Cavani "Nocny portier" z 1974 r. uchodzi za jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów w historii kina dotykających kwestii Holokaustu. Autor tekstu bada film Cavani w kontekście całej twórczości włoskiej reżyserki, ukazując jego nieoczywiste związki nie tylko z innymi jej filmami poświęconymi nazizmowi, lecz także z filmami uchodzącymi za religijne. Najważniejszym elementem tekstu jest przyjrzenie się Nocnemu portierowi jako filmowi seksualizującemu i estetyzującemu Holokaust, wpisującemu tragiczne wydarzenia związane z Zagładą w kody charakterystyczne dla kina pozornie odległego od realizmu, a jednak właśnie przez swoją stylizację docierającego do istoty relacji przemocy, zależności, miłości podszytej perwersją, emanujących ze związku kata i ofiary, kluczowych dla problematyki Holokaustu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kletowski, P. (2025). Seksualizacja i estetyzacja Holokaustu w "Nocnym portierze" (Il portiere di notte, 1974) Liliany Cavani . Załącznik Kulturoznawczy, (12), 271–291. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.15

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.