Opublikowane: 2022-10-17

Inclusive research with people with intellectual disabilities. Current research status analysis

Monika Parchomiuk
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.23

Abstrakt

Szerokie zainteresowanie badaniami włączającymi z udziałem osób z niepełnosprawnością intelektualną zrodziło potrzebę refleksji, której celem ma być ustalenie wartości dodanej takich projektów. Analizy własne miały na celu analizę nowszych zasobów badań i stanowiły kontynuację analiz dokonanych przez Walmsley’a, Strnadovą i Johnson, zmierzającą do oceny znaczenia badań włączających z perspektywy podmiotów w nie zaangażowanych oraz ustalenia wartości naukowej. Przeprowadzono systematyczną analizę badań powstałych w latach 2016-2021. Wykorzystano autorskie narzędzia do oceny wartości dodanej, inspirowane pracami innych autorów oraz kryteriami powszechnie stosowanymi. Potwierdzono znaczenie badań włączających z perspektywy osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wykazano, że analizowane badania w różnym stopniu spełniają kryteria poprawności naukowej. Kluczowe jest spełnienie zasad powszechnie obowiązujących w środowisku nauki, wśród których na pierwszym planie sytuują się kwestie etyczne, staranny namysł nad metodą oraz możliwościami aktywizacji podmiotów biorących udział w badaniach.

Słowa kluczowe:

badania włączające, niepełnosprawność intelektualna, współbadacze, wartość dodana

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Parchomiuk, M. (2022). Inclusive research with people with intellectual disabilities. Current research status analysis. Forum Pedagogiczne, 12(1), 369–390. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.23

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.