Beresford, P. (2014). Upełnomocniająca wiedza na rzecz upełnomocniającej pracy socjalnej. W: A. Gulczyńska, M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Google Scholar
Carter, E. W. (2022). A Place of Belonging: Including Individuals With Significant Disabilities in Faith Communities. ”Inclusive Practices”, 1(1), 6-12.
DOI: https://doi.org/10.1177/2732474520977482
Google Scholar
Carter, E. W. (2024). Spirituality, disability, and quality of life. „Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities”, 21(1), 1-5.
DOI: https://doi.org/10.1111/jppi.12458
Google Scholar
Carter E.W., Boehm T.L. (2019). Religious and spiritual expressions of young people with intellectual and developmental disabilities. „Research and Practice for Persons with Severe Disabilities”, 44(1), 37-52.
DOI: https://doi.org/10.1177/1540796919828082
Google Scholar
Ćwirynkało K. (2023). Znaczenia nadawane wierze i religii przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Raport z badań. „Pedagogika Katolicka”, 32 (1), 173-183.
DOI: https://doi.org/10.62266/PK.1898-3685.2023.32.13
Google Scholar
Hennink M., Hutter I., Bailey A. (2010). Qualitative research methods, London: SAGE Publications.
Google Scholar
Jagosh J., Macaulay A.C., Pluye P., Salsberg J., Bush P.L., Henderson J., Sirett E., Wong G., Cargo M., Herbert C.P., Seifer S.D., Green L.W., Greenhalgh T. (2012). Uncovering the benefits of participatory research: Implications of a realist review for health research and practice. „Milbank Quarterly”, 90, 311–346.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2012.00665.x
Google Scholar
Jakubas A. (2017).”Zapomniany wymiar doświadczeń”? Duchowość i religijność dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście badawczym. W: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Między inkluzją a ekskluzją w edukacji religijnej (s. 217-233). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar
Krzemińska D. (2013). Szkic do rozważań o życiu religijnym i doświadczaniu wiary przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, 10, 112-132.
Google Scholar
Parchomiuk M..; Ćwirynkało K.; Żyta A.B. (2024). Accepting Different Faiths: Insights from Religious Narratives of Individuals with Intellectual Disabilities in Poland. ”Societies”, 14, 165, 1-15.
DOI: https://doi.org/10.3390/soc14090165
Google Scholar
Patka M., McDonald K. E. (2015). Intellectual disability and faith communities: perspective of Catholic religious leaders. „Disability&Society”, 30 (8), 1241-1258.
DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2015.1090953
Google Scholar
Pearce L. D., Hayward G. M., Pearlman J. A. (2017). Measuring five dimensions of religiosity across adolescence. „Review of Religious Research”, 59, 367-393.
DOI: https://doi.org/10.1007/s13644-017-0291-8
Google Scholar
Pietkiewicz I., Smith J. (2012). A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology, „Psychological Journal”, 20 (1), 7-14.
Google Scholar
Rye M., Shogren K. (2005). Religion and individuals with intellectual disabilities: An exploratory study of self-reported perspectives, „Journal of Religion, Disability and Health”, 1, 29-53.
Google Scholar
Sango P.N. & Forrester-Jones R. (2017). Spiritual care for people with intellectual and developmental disability: An exploratory study. „Journal of Intellectual & Developmental Disability”, 44 (2), 150-160.
DOI: https://doi.org/10.3109/13668250.2017.1350834
Google Scholar
Sango P & Forrester-Jones R. (2022). Spirituality and the Quality of Life of Individuals with Intellectual Disability. „Journal of Long-Term Care”, , 193–204.
DOI: https://doi.org/10.31389/jltc.139
Google Scholar
Shogren K., Rye M. (2005). Religion and individuals with intellectual disabilities: An exploratory study of self-reported perspectives. „Journal of Religion, Disability & Health”, 9, 29-53.
DOI: https://doi.org/10.1300/J095v09n01_03
Google Scholar
Smith D.G.W. (2019). Vulnerability, dependence, and the knowledge of god: Reflections on Meister Eckhart and intellectual disability. „Medieval Mystical Theology”, 28, 97–115
DOI: https://doi.org/10.1080/20465726.2019.1698817
Google Scholar
Smith J., Flowers P., Larkin M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, London: SAGE Publications.
Google Scholar
Szahaj A. (2010). Jaka wspólnota? W: J. Szomburg (red.), Jaka wspólnotowość Polaków w XXI wieku? (s. 45–51). Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarka Rynkową.
Google Scholar
Turner S., Hatton C., Shah R., Stansfield J., Rahim N. (2004). Religious expression amongst adults with intellectual disabilities. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, 17, 161-171.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2004.00192.x
Google Scholar
Vaughn L. & Jacquez F. (2020). Participatory research methods – choice points in the research process. „Journal of Participatory Research Methods”, 1, 1-13.
DOI: https://doi.org/10.35844/001c.13244
Google Scholar
Walmsley J., Strnadova I., Johnson K. (2018). The added value of inclusive research. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, 31, 751–759
DOI: https://doi.org/10.1111/jar.12431
Google Scholar
Watts G. (2011). Intellectual disability and spiritual development. „Journal of Intellectual and Developmental Disability”, 36 (4), 238-245.
DOI: https://doi.org/10.3109/13668250.2011.617731
Google Scholar
Zasępa E. (2022). Doświadczenia religijne osób z niepełnosprawnością intelektualną. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, 23, 37-50.
DOI: https://doi.org/10.18778/1427-969X.23.03
Google Scholar
Zielińska-Król K. (2024). People with Disabilities and Their Families in the Roman Catholic Church in Poland: An Analysis of Barriers to Participation in Religious Practices. ”Religions”, 15(7):840, 1-12.
DOI: https://doi.org/10.3390/rel15070840
Google Scholar
Żyta A. (2023). Doświadczenia w zakresie praktyk religijnych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Raport z badań jakościowych. „Roczniki Pedagogiczne”, 3, Tom 15 (51), 17-32.
DOI: https://doi.org/10.18290/rped23153.2
Google Scholar