Opublikowane: 2023-12-25

Ethics of Solidarity Fr. Józef Tischner in the Education of the 21st Century

Szymon Dąbrowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2023.2.06

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest badaniom z zakresu fenomenologii społecznej ks. Józefa Tischnera (1931-2000), w których to jednym z najistotniejszych zagadnień jest Etyka solidarności, rozumiana tu jako Etyka sumień. Podstawowym założeniem tekstu było uznanie projektu Etyki solidarności jako źródłowo zaangażowanego społecznie, a także pedagogicznie. Co za tym idzie, celem najistotniejszym jest tu ujawnienie wewnętrznego potencjału powyższej propozycji dla analiz z zakresu pedagogiki ogólnej i społecznej. W roku 2021 minęła 90-ta rocznica urodzin Autora oraz 40-ta rocznica pierwszego wydania Etyki solidarności (1981), co stało się to dobrą okazją do rekonstrukcji podstawowych tez omawianego projektu, ale również próbą wskazania potencjału edukacyjnego, przy szczególnym uwzględnieniu problematyki społecznej w dobie wyzwań postawionych przed społeczeństwem demokratycznym w XXI wieku w Polsce i Europie.

Słowa kluczowe:

ks. Józef Tischner, filozofia wychowania, pedagogika, pedagogika społeczna, etyka solidarności

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dąbrowski, S. (2023). Ethics of Solidarity Fr. Józef Tischner in the Education of the 21st Century. Forum Pedagogiczne, 13(2), 83–97. https://doi.org/10.21697/fp.2023.2.06

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.