Opublikowane: 2016-11-19

Zachowania prozdrowotne młodzieży - raport z badań wstępnych prowadzonych przez studentów – przyszłych nauczycieli

Karolina Czerwiec , Beata Jancarz-Łanczkowska , Katarzyna Potyrała
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2016.2.34

Abstrakt

Zrównoważony rozwój społeczeństw w dużej mierze zależy od realizacji koncepcji kształcenia w obszarze poszanowania i ochrony zdrowia człowieka. Współczesna edukacja powiązana jest ze zmianami w podejściu do wiedzy szkolnej i społecznej. Jednym z elementów tej wiedzy jest kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych (Potyrała 2011). Dlatego przy pomocy arkuszy obserwacji wypełnianych przez studentów biologii – przyszłych nauczycieli – przeprowadzono badania na terenie kilkudziesięciu szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ich celem była analiza zachowań prozdrowotnych uczniów oraz realizacji zasad edukacji zdrowotnej przez szkoły. Włączenie do przebiegu praktyki pedagogicznej prowadzenia badań miało na celu rozwijanie u studentów kompetencji w zakresie obserwacji wybranych obszarów działalności szkoły. Analiza danych dotyczących realizacji idei zrównoważonego rozwoju w obszarze ochrony zdrowia uczniów w gimnazjach i liceach ogólnokształcących dostarczyła informacji, że świadomość prozdrowotna w polskich szkołach wzrasta, a zaangażowanie nauczycieli i uczniów w działania na rzecz zdrowia (higieny, odpowiedniego żywienia, aktywności fizycznej) jest coraz większe i bardziej wielostronne.

Słowa kluczowe:

rozwój zawodowy, zrównoważony rozwój, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, edukacja zdrowotna, zdrowie człowieka, gimnazjum, liceum, student, nauczyciel

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czerwiec, K., Jancarz-Łanczkowska, B., & Potyrała, K. (2016). Zachowania prozdrowotne młodzieży - raport z badań wstępnych prowadzonych przez studentów – przyszłych nauczycieli. Forum Pedagogiczne, 6(2/2), 143–158. https://doi.org/10.21697/fp.2016.2.34

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.