Opublikowane: 31.01.2025

Demokratyzacja władzy w uczelniach publicznych w Polsce w kontekście ustawy – prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Igor M. Kilanowski
Prawo Kanoniczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.06

Abstrakt

Artykuł analizuje proces demokratyzacji władzy w polskich uczelniach publicznych w świetle ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tak zwanej „Konstytucji dla Nauki”. Punktem wyjścia jest porównanie rozwiązań obecnych z tymi obowiązującymi na mocy wcześniejszej regulacji z 2005 roku. Po podkreśleniu, że tradycją polskiego szkolnictwa wyższego jest kolegialność i samorządność akademicka autor analizuje obowiązujące normy prawne opatrując je komentarzem oraz własnymi spostrzeżeniami związanymi z praktyką stosowania przepisów ustawy w życiu codziennym. Omówione zostały trzy ustawowe i kluczowe zarazem organy uczelni: senat, rada uczelni oraz rektor, przedstawiono również sposób wyboru organów. W opracowaniu wskazano postulaty związane z nowelizacją przepisów ustawy, jak również refleksję dotyczącą potrzeby znalezienia równowagi między centralizacją zarządzania (sprzyjającą efektywności) a demokratyzacją i samorządnością (gwarantujących akademicką tożsamość). Autor wskazuje, że przyszła reforma czy też nowelizacja przepisów powinna zapewnić przejrzyste relacje między rektorem a innymi organami uczelni oraz promować dialog akademicki i poszerzenie partycypacji akademickiej włączając członków społeczności akademickiej w istotne procesy decyzyjne.

Słowa kluczowe:

zmiany legislacyjne, demokratyzacja, system szkolnictwa wyższego i nauki, organy uczelni, rektor, senat, rada uczelni

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kilanowski , I. M. (2025). Demokratyzacja władzy w uczelniach publicznych w Polsce w kontekście ustawy – prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Prawo Kanoniczne, 67(4), 95–107. https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.06

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.