Socjobiologia, która jest systematycznym badaniem biologicznych podstaw wszystkich form społecznego zachowania (włącznie z seksualnym i prenatalnym zachowaniem się) organizmów żywych, zajmuje się badaniem najbardziej złożonych form społecznego zachowania się oraz badaniem organizacji całych społe-czeństw w celu odkrycia leżących u ich podstaw genetycznych zależności. Fun-damentalnie inspirowana Darwinowską teorią ewolucji warunkowanej doborem naturalnym stosuje metody właściwe naukom przyrodniczym, a w jej polu zainteresowań znalazł się byt ludzki. Pełna wykładnia socjobiologii człowieka ma swoje miejsce w pracach naukowo-literackich Edwarda O. Wilsona, takich jak: O naturze ludzkiej, Geny, umysł i kultura oraz Ogień Prometeusza, z których dwie wyrosły na gruncie współpracy z Charlsem J. Lumsdenem. Istota socjobiologii wyraża się w rozpa-trywaniu osobliwości antropologicznych (umysłu, wolnej woli, kultury) jako kluczowych w procesie powstawania bytu ludzkiego, a także w postrzeganiu zachowania się człowieka jako osobliwej ewolucyjnej adaptacji jednego z gatunków naczelnych. W konsekwencji jest tu mowa o genetyczno-kulturowej koewolucji- tajemnicy przyspieszonej ewolucji ludzkiego mózgu. Następstwo badań doprowadziło do wizji nowej antropologii- konsiliencji wcześniej niezwiązanych dyscyplin, gdzie jednoczącym podłożem ma być wspól-ny przedmiot ich zainteresowań- umysł. Nowa antropologia dąży do odkrycia predyspozycji, na których opierają się zasady etyczne, aby móc stworzyć wysoce złożoną formę inżynierii społecznej. Mierząc się z podejmowanymi przez socjobiologię i opartymi na materiali-zmie refleksjami nad wielce istotnymi zagadnieniami wchodzącymi w zakres pro-blematyki człowieczeństwa, nieodzowną staje się ich konfrontacja na polu filozofii, która uwzględnia duchowy wymiar ludzkiej istoty (a w tym fakt posiadania przez nią wolnej woli) jako niewątpliwą wartość nadaną przez Boga (Absolut).
Pobierz pliki
Zasady cytowania