Opublikowane: 2007-06-30

Społeczno-historyczny wymiar królestwa Bożego w teologii Gerharda Lohfinka

Michał Rychert
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki teologicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.15

Abstrakt

W centrum teologii G. Lohfinka jest królestwo Boże. Opracowana przez niego eschatologia teraźniejszości przewiduje napięcie między „już” a „jeszcze nie”, które objawia się na różne sposoby. Przede wszystkim w słabości i grzechu człowieka, ale także w dziejach Kościoła jako społeczeństwa iw odrzuceniu Izraela, który w całości nie przyjął Jezusa jako Mesjasza. Z Bożego punktu widzenia można mówić tylko o „już”. „Jeszcze nie” królestwa Bożego zależy wyłącznie od odmowy człowieka. Koncepcja królestwa Bożego według G. Lohfinka przeciwstawia się indywidualizmowi i ekskluzywizmowi. Królestwo Boże jest projektem społecznym otwartym dla wszystkich, którzy przyjmują przesłanie Jezusa. Etos Jezusa nie odnosi się do jednostki wyizolowanej, ponieważ nie jest ona w stanie udźwignąć tego jarzma, ale wskazuje na jedną z ludem Bożym i domaga się wymiaru społecznego: wspólnoty i komunii życia i losów. Realizacja tego projektu objawia świętość Boga i staje się znakiem zbawienia dla wszystkich narody.

Słowa kluczowe:

Królestwo Boże, Kościół, eschatologia, wspólnota, etos, Gerhard Lohfink

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Rychert, M. (2007). Społeczno-historyczny wymiar królestwa Bożego w teologii Gerharda Lohfinka. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 24, 177–190. https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.15

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.