Opublikowane: 2025-12-15

Fotografia w kole hermeneutycznym. "Koncert dla Berkutu" z protestu w Kijowie

Marek Maksymczak
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.31

Abstrakt

Artykuł stanowi wnikliwą analizę fotografii "Koncert dla Berkutu", autorstwa Markijana i Ołeha Macechów oraz Andrija Meakowskijego, wykonanej w 2013 roku w Kijowie podczas rewolucji godności. Zdjęcie zostało omówione w perspektywie historycznej, jak również hermeneutycznej. W rozpoznaniu wstępnym praca mówi o kontraście między dwoma stronami konfliktu: protestującym a policjantami, co w trakcie lektury zostało poddane rewizji, umożliwiającej dotarcie do prawdy kompozycji, jej fenomenu i wizualnego sensu, które zasadzają się na interesującej zależność semantyki zdjęcia od jej syntaksy. To okazało się rozstrzygające w określeniu ikoniczności dzieła, która nie jest tu rozumiana jako „ikona” danych wydarzeń, lecz wyjątkowy zestrój formy i treści, charakterystyczny dla nielicznych realizacji o wysokiej wartości artystycznej. Do takich prac można zaliczyć Koncert dla Berkutu, którego ikoniczność polega na semantycznej produktywność strukturalnych cech realizacji.

Słowa kluczowe:

fotografia, rewolucja godności, hermeneutyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Maksymczak, M. (2025). Fotografia w kole hermeneutycznym. "Koncert dla Berkutu" z protestu w Kijowie. Załącznik Kulturoznawczy, (12), 599–617. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.31

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.