Opublikowane: 2025-12-15

"Anishinaabe" – jej dom. Krajobraz filmowy w perspektywie indygennego feminizmu

Ilona Copik
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.09

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest rekonstrukcja najważniejszych założeń feminizmu rdzennych ludów (Indigenous feminism) na gruncie koncepcji Joyce Green, w ślad za Janice Monk, ich aplikacja na grunt klasycznej refleksji nad krajobrazem w kontekście genderowym, a w końcu próba sformułowania postulatów badawczych w kwestii możliwości studiowania kina kobiet aborygeńskich w tej perspektywie na przykładzie filmów kanadyjskiej reżyserki Darlene Naponse.

Punktem wyjścia jest założenie, że kobiece i rdzenne doświadczenia krajobrazu mają swoją specyfikę kulturową, a kino tworzone przez reżyserki reprezentujące Pierwsze Narody (First Nations) rozumiane jest nie tylko jako medium reprezentacji, ale także jako forma ekspresji kulturowej, jako manifestacja praktyk zaangażowania i aktywizmu w przestrzeni społecznej. Najważniejsze kwestie, które ten kinowy krajobraz kumuluje, to tożsamość, kolonializm, rasa, struktury patriarchalnej, polityka i ekologia.

Artykuł ma na celu odpowiedź na następujące pytania: (1) Jakie rodzaje kobiecych doświadczeń są pośredniczone przez kinowe krajobrazy? (2) Jaka jest rola i siła rdzennych krajobrazów filmowych w obiegu lokalnym i globalnym.

Słowa kluczowe:

feminizm rdzennej ludności, kino rdzennej ludności, krajobraz filmowy, kino kanadyjskie

Podobne artykuły

1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Copik, I. (2025). "Anishinaabe" – jej dom. Krajobraz filmowy w perspektywie indygennego feminizmu. Załącznik Kulturoznawczy, (12), 157–174. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.09

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.