Opublikowane: 2025-12-15

Emisariusz/e Zagłady. Mefistofeliczne uwiedzenie przez zło – "Zmierzch bogów", 1969, Luchina Viscontiego

Iwola Kolasińska-Pasterczyk
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.14

Abstrakt

Choć zasadniczą intencją Luchina Viscontiego realizującego "Zmierzch bogów" (1969) nie była analiza fenomenu faszyzmu, to można w nim również dostrzec studium narodzin diabolicznej ideologii, która przyniosła zagładę. W niniejszej interpretacji film został potraktowany jako dzieło faustyczne pokrewne Doctorowi Faustusowi Tomasza Manna,ukazujące problem postawy faustycznej (opisanej w koncepcji historiozoficznej Oswalda Spenglera) i odbijające „duszę Niemiec”. Akcent został położony na uwikłanie w Zło nieuchronnie prowadzące ku zagładzie.

Słowa kluczowe:

Visconti, zło, Faust, Mefistofeles, Goethe, Wagner, dekadencja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kolasińska-Pasterczyk, I. (2025). Emisariusz/e Zagłady. Mefistofeliczne uwiedzenie przez zło – "Zmierzch bogów", 1969, Luchina Viscontiego . Załącznik Kulturoznawczy, (12), 243–269. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.14

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.