Opublikowane: 2022-03-23

Hezekiah and the Centralization of Worship (2 Kgs 18:4.22)

Janusz Lemański
Collectanea Theologica
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ct.2022.92.1.02

Abstrakt

Czy Ezechiasz przeprowadził reformy religijne, których celem była centralizacja kultu w Jerozolimie? Na to pytanie trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Opis reform jest lakoniczny i stereotypowy (2 Krl 18,4.22). Okoliczności historyczne wydają się jednak sprzyjać uznaniu go za historyczny. Również badania archeologiczne, choć jednoznacznie nie potwierdzają, to nie pozwalają też zdecydowanie zaprzeczyć takiej możliwości, choć wielu badaczy uważa, że nie było żadnego masowego napływu migrantów z północy, a wzrost populacji pod koniec VIII w. przed Chr. był naturalnym procesem demograficznym. Teksty poświęcone monarchii (1–2 Sm; 1–2 Krl) oraz samej centralizacji kultu (Pwt 12) lepiej wpisują się w sytuację z końca VII w. (czasy Jozjasza), zarówno gdy patrzymy na nie od strony analizy krytycznoliterackiej, jak i od strony analizy sytuacji polityczno-społecznej. Postać Ezechiasza mogła być jednak uznana przez autorów z VII w. przed Chr. za prekursora reform z czasów Jozjasza ze względu na „historyczną” informację o zniszczeniu przez niego kultu węża Nechusztana.

Słowa kluczowe:

Ezechiasz, centralizacja kultu, historyczność, Jerozolima

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lemański, J. (2022). Hezekiah and the Centralization of Worship (2 Kgs 18:4.22). Collectanea Theologica, 92(1), 29–62. https://doi.org/10.21697/ct.2022.92.1.02

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.