Opublikowane: 2019-09-04

Myśl i praktyka tyflopedagogiczna Matki Elżbiety – Róży Czackiej

Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz , Marzena Dycht
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2019.1.06

Abstrakt

W artykule przedstawiono fakty z życia Róży Marii Czackiej i jej działalność. Matka Elżbieta Róża Czacka była prekursorką edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących w Polsce; twórczynią nowoczesnych, wzorcowo funkcjonujących instytucji, będących praktyczną egzemplifikacją jej teoretycznych koncepcji i założeń. Scharakteryzowano również dzieło Matki Elżbiety, uwzględniając jego kontekst naukowy i pragmatyczny. Tyflologiczne i socjalne inicjatywy, niosące wsparcie osobom z dysfunkcją wzroku oraz aktywność w tworzeniu globalnych, systemowych rozwiązań w dziedzinie polityki społecznej i oświatowej dotyczącej tej grupy osób z niepełnosprawnością, sytuują Różę Marię Czacką w gronie postaci znaczących dla polskiej pedagogiki specjalnej, w tym zwłaszcza tyflopedagogiki.

Słowa kluczowe:

Róża Czacka, Matka Elżbieta, osoba niewidoma, słabowidząca, kształcenie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuczyńska-Kwapisz, J., & Dycht, M. (2019). Myśl i praktyka tyflopedagogiczna Matki Elżbiety – Róży Czackiej. Forum Pedagogiczne, 9(1), 77–92. https://doi.org/10.21697/fp.2019.1.06

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.