Opublikowane: 2018-10-06

Sight, touch, hearing – the current options and challenges in access to math content for learners with visual impairments

Jarosław Wiazowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697//fp.2018.2.16

Abstrakt

Matematyka, która ponownie stała się obowiązkowym przedmiotem podczas egzaminu dojrzałości jest zdawana między innymi przez uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Naczelna Izba Kontroli w opracowaniu z 2012 roku stwierdziła, że 45% polskich szkół nie posiada odpowiednich pomocy edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami. Stąd należało przyjrzeć się, czy dostępne są jakiekolwiek opcje pomocy dydaktycznych, z których mogą skorzystać nauczyciele i uczniowie. Co więcej, aby istniejące informatyczne pomoce dydaktyczne były skuteczne muszą one odpowiadać najefektywniejszej technice pracy ucznia. Dostępne rozwiązania zwykle składają się z różnych metod dostępu - od wzrokowej, słuchowej, po dotykową i wibrująco-dotykową. Autor także przedstawia zalety i wady tradycyjnych oraz informatycznych pomocy dydaktycznych oraz opinie nauczycieli odnośnie dostępnych rozwiązań do nauki matematyki.

Słowa kluczowe:

matematyka, niepełnosprawność wzroku, przedmioty ścisłe, zapis cyfrowy, dostępność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wiazowski, J. (2018). Sight, touch, hearing – the current options and challenges in access to math content for learners with visual impairments. Forum Pedagogiczne, 8(2), 227–240. https://doi.org/10.21697//fp.2018.2.16

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.