Opublikowane: 31.01.2025

Otwieranie danych badawczych z perspektywy szkoły wyższej

Agnieszka Piskorz-Ryń
Prawo Kanoniczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.02

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę ponownego wykorzystania danych badawczych jako elementu prawa do informacji sektora publicznego w kontekście rozwoju idei otwartego rządu oraz otwartej nauki. Celem opracowania jest analiza regulacji prawnych dotyczących ponownego wykorzystania danych badawczych na poziomie prawa Unii Europejskiej oraz prawa polskiego. W opracowaniu dokonano rekonstrukcji pojęcia „danych badawczych” oraz omówiono zasady ich udostępniania, w tym zasadę „otwartości domyślnej” oraz standard FAIR. Przedstawiono również warunki, zakres i ograniczenia ponownego wykorzystywania danych badawczych, w szczególności w odniesieniu do finansowania ze środków publicznych i udostępniania danych za pośrednictwem repozytoriów instytucjonalnych i tematycznych. W zakończeniu określono główne wyzwania stojące przed uczelniami wyższymi w zakresie wdrażania przedmiotowego zagadnienia

Słowa kluczowe:

dane badawcze, otwarte dane, ponowne wykorzystywanie, dyrektywa 2019/1024, FAIR, otwarta nauka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Piskorz-Ryń , A. (2025). Otwieranie danych badawczych z perspektywy szkoły wyższej. Prawo Kanoniczne, 67(4), 19–36. https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.02

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.