Opublikowane: 2019-03-09

Entering into sponsorship agreements. Perspectives for charitable works of the Church in Poland

PAWEŁ KALETA
Prawo Kanoniczne
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/pk.2019.62.1.04

Abstrakt

Niniejsze studium analizuje wykorzystanie umów sponsorskich jako nowych form zarządzania i finansowania w świadczeniu usług edukacyjnych i opieki społecznej, które mają trudności z utrzymaniem się. Umowy sponsoringowe zostały opracowane przez instytuty religijne w Ameryce Północnej, które założyły jednostki charytatywne. Istotne zmiany, które wpływają na świadczenie usług zdrowotnych, skłoniły liderów i menedżerów katolickich instytucji opieki zdrowotnej do sporządzenia odpowiednich umów sponsorskich, aby zapewnić sobie katolicką tożsamość i charyzmat swoich dzieł. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie, w jaki sposób może być sporządzona umowa sponsorska, aby umożliwić podmiotowi kościelnemu efektywne prowadzenie działalności charytatywnej. Autor rozpoczyna od skupienia się na prawie kanonicznym i prawnej definicji "sponsoringu", aby następnie określić wymogi niezbędne do ustanowienia publicznych osób prawnych dla posługi w służbie zdrowia. Zasadniczą część tekstu stanowią wymagania dotyczące umów katolickiej służby zdrowia. Obejmuje ona następujące elementy: 1) misja katolicka; 2) tożsamość katolicka; 3) zgodność z prawem kanonicznym; 4) własność; oraz 5) uprawnienia zastrzeżone. Elementy te powinny być brane pod uwagę szczególnie wtedy, gdy umowy sponsoringowe dotyczą stron niekatolickich. Analiza umów sponsorskich opiera się na nowych rozwiązaniach prawnych wypracowanych w USA i w Kanadzie. Jej celem jest dostarczenie praktycznych wskazówek dla umów sponsoringu w Polsce, która nie jest jeszcze znana zarówno w prawie cywilnym, jak i kanonicznym. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące umów sponsorskich, na które nieustannie wpływają liczne zmiany społeczne i gospodarcze.

Słowa kluczowe:

Finansowanie dzieł charytatywnych Kościoła, umowy sponsorship, zachowanie katolickiej tożsamości, etyczne dyrektywy.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

KALETA, P. (2019). Entering into sponsorship agreements. Perspectives for charitable works of the Church in Poland . Prawo Kanoniczne, 62(1), 83–104. https://doi.org/10.21697/pk.2019.62.1.04

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.