Pubblicato il: 2025-01-31

Nauki humanistyczne, społeczne i teologiczne a wyzwania dotyczące wpływu społecznego i komercjalizacji

Anna Słowikowska
Prawo Kanoniczne
Sezione: Articoli
https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.07

Abstract

Artykuł podejmuje analizę wyzwań stojących przed naukami humanistycznymi, społecznymi i teologicznymi w kontekście rosnącej presji na komercjalizację wyników badań oraz wymogi wykazania tzw. wpływu społecznego. Szczególne miejsce zajmuje tu dyscyplina prawa kanonicznego, która – ze względu na swój kościelny charakter i przedmiot badań – znajduje się na granicy pomiędzy wymogami prawa państwowego dotyczącymi transferu wiedzy do gospodarki a misją służenia wspólnocie Kościoła i społeczeństwa. Autor wskazuje, że otoczeniem społeczno-gospodarczym dla kanonistyki są zarówno instytucje kościelne (kurie, trybunały kościelne, instytuty życia konsekrowanego), jak i świeckie (sądy państwowe, kancelarie prawne), które oczekują opinii eksperckich oraz doradztwa. W artykule krytycznie oceniono zjawisko podporządkowywania działalności naukowej regułom rynku, wskazując na niebezpieczeństwo redukcji poszukiwania prawdy do wymiernych efektów ekonomicznych. Wskazano również postulaty działań, w tym tworzenie sieci współpracy uniwersytetów i kancelarii kanonicznych, rozwój usług doradczych oraz wdrażanie koncepcji service learning jako sposobu realizacji wpływu społecznego. Tekst stanowi głos w dyskusji nad sposobami pogodzenia specyfiki nauk kościelnych z wymogami prawa państwowego dotyczącymi komercjalizacji badań.

Regole di citazione

Słowikowska , A. (2025). Nauki humanistyczne, społeczne i teologiczne a wyzwania dotyczące wpływu społecznego i komercjalizacji. Prawo Kanoniczne, 67(4), 109–124. https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.4.07

##plugins.themes.libcom.share##

Licenza


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##