Opublikowane: 30.11.2024

Australijski system szkolnictwa wyższego – wyzwania i perspektywy w kontekście funkcjonowania kościelnego systemu szkolnictwa wyższego

Antohony Casamento
Prawo Kanoniczne. Kwartalnik prawno-historyczny
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.3.04

Abstrakt

Katolickie szkolnictwo wyższe w Australii funkcjonuje w złożonym krajobrazie. Niniejszy artykuł analizuje miejsce uniwersytetów katolickich w australijskim sektorze szkolnictwa wyższego oraz związane z nimi wyzwania. Ukazuje napięcie między utrzymaniem autentycznej tożsamości katolickiej wyrażonej w Ex Corde Ecclesiae, a jednocześnie przestrzeganiem świeckich przepisów, takich jak te dotyczące tożsamości płciowej i rekrutacji personelu. W artykule przedstawiono również możliwość rządowego wsparcia edukacji opartej na wierze, podkreślając strategie podtrzymywania podstawowych przekonań katolickich, a także kontynuowania misji sprawiedliwości społecznej. Idąc dalej, katolickie uniwersytety są zachęcane do dumnego podtrzymywania swojej katolickiej tożsamości, opartej na pewności Ewangelii i nadziei, jaką ona przynosi. Muszą opierać się pokusie osłabienia transformującej mocy i piękna katolickich nauk tylko po to, by uczynić je bardziej współczesnymi lub atrakcyjnymi. Katolickie instytucje szkolnictwa wyższego wyróżniają się na tle innych uniwersytetów tym, że kładą nacisk na budowanie społeczności opartej na dobroci i miłosierdziu oraz wprowadzają wymierne zmiany w społeczeństwie. Dzięki wsparciu australijskiego rządu, katolickie instytucje mogą nadal zapewniać holistyczną edukację, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale także wspiera autentyczną tożsamość religijną i misję, która przygotowuje studentów do przyczyniania się do wspólnego dobra w ich społecznościach.

Słowa kluczowe:

szkolnictwo w Australii, historia uniwersytetów, prawo szkolnictwa wyższego

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Casamento , A. (2024). Australijski system szkolnictwa wyższego – wyzwania i perspektywy w kontekście funkcjonowania kościelnego systemu szkolnictwa wyższego. Prawo Kanoniczne. Kwartalnik Prawno-Historyczny, 67(3), 91–105. https://doi.org/10.21697/pk.2024.67.3.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.