Opublikowane: 15-12-2025

„Ta muzyka… taka przecież cudna”. Troska o spuściznę kompozytorską Jerzego Gablenza w listach wdowy po kompozytorze do syna z lat 1939–1952

Robert Kaczorowski
Studia Gdańskie
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.26142/stgd-2025-004

Abstrakt

W niniejszym artykule autor przybliża wybraną korespondencję Małgorzaty Gablenzowej, wdowy po kompozytorze Jerzym Gablenzie, do swego syna Tomasza. Przywoływane fragmenty listów pochodzą z lat 1939–1952 i przechowywane są w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

Zachowana korespondencja staje się wymownym świadectwem podejmowanych wysiłków, mimo różnego rodzaju trudności, aby twórczość Jerzego Gablenza ocalić od zapomnienia; aby osoba kompozytora i dzieła, które po sobie zostawił były obecne w świadomości Polaków; by o tej twórczości mówiono i by była ona obecna w programach koncertowych i repertuarach operowych.

Słowa kluczowe:

Epistolografia, Jerzy Gablenz, Małgorzata Gablenzowa, Tomasz Gablenz, twórczość kompozytorska

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kaczorowski, R. (2025). „Ta muzyka… taka przecież cudna”. Troska o spuściznę kompozytorską Jerzego Gablenza w listach wdowy po kompozytorze do syna z lat 1939–1952. Studia Gdańskie, 56, 46–59. https://doi.org/10.26142/stgd-2025-004

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.