Opublikowane: 2015-09-20

KOMPETENCJE WYCHOWAWCZE BIAŁOSTOCKICH RODZICÓW

Lidia DAKOWICZ , Małgorzata HALICKA , Adam SKRECZKO
Studia nad Rodziną
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/snr.2015.37.2.08

Abstrakt

Prezentowany artykuł przedstawia zagadnienie kompetencji wychowawczych rodziców w kontekście posiadanej przez nich wiedzy na temat wychowania. Analizie poddano także umiejętności wychowawcze rodziców dotyczące preferowanych sposobów wychowania, stosowanych przez nich metod wychowania oraz sposo- bów rozwiązywania konfliktów z dziećmi. Zaprezentowany materiał jest oparty na badaniach przeprowadzonych w 2013 roku wśród 1109 rodziców dzieci w wieku 0-19 lat. Zastosowano losowy dobór próby, który uwzględniał probantów spośród wszystkich szczebli systemu oświatowego: żłobków, przedszkoli, szkół podstawo- wych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Białymstoku. Jako metodę badania wykorzystano sondaż diagnostyczny, natomiast narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety. Wyniki badań pokazały, że ponad połowa badanych ro- dziców ma adekwatną świadomość na temat wychowania, a także posiada wysokie umiejętności wychowawcze.

Słowa kluczowe:

kompetencje, kompetencje wychowawcze, wiedza o wychowa- niu, umiejętności wychowawcze, style wychowania, postawy rodzicielskie, metody, wychowania, style rozwiązywania konfliktów

Pobierz pliki

Zasady cytowania

DAKOWICZ, L., HALICKA, M., & SKRECZKO, A. (2015). KOMPETENCJE WYCHOWAWCZE BIAŁOSTOCKICH RODZICÓW. Studia Nad Rodziną, 19(2(37), 165–182. https://doi.org/10.21697/snr.2015.37.2.08

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.