OPIS: Christopher Yates jest profesorem filozofii na James Madison University (USA) i posiada tytuł doktora filozofii uzyskany na Boston College. Specjalizuje się w filozofii europejskiej XIX i XX wieku, zwłaszcza w niemieckim idealizmie, fenomenologii i estetyce. Jest autorem książki „The Poetic Imagination in Heidegger and Schelling” (Bloomsbury, 2013), a jego artykuły ukazały się w czasopismach takich jak Comparative and Continental Philosophy, Philosophy and Social Criticism, Continental Philosophy Review oraz Chronicle of Higher Education. Jego ostatnie badania dotyczą pogranicza filozofii i sztuki, w tym badań nad tożsamością, pożądaniem, technologią i samooszukiwaniem się w dziełach Akiko Kotani, Wima Wendersa, Cormaca McCarthy’ego, Walkera Percy’ego i Knuta Hamsuna. Zajmuje się także rolą wyobraźni i tęsknoty w funkcjonowaniu rozumu. Przypomniany artykuł zawiera analizę cyklu wykładów Martina Heideggera z lat 1944-1945 pt. „Wprowadzenie do filozofii – myślenie i poetyckie tworzenie”. Zdaniem autora cykl ten umożliwia wyjątkowe i wnikliwe omówienie tego, co dla Heideggera jest (1) istotnym miejscem mitdenken i mitdichten w fundamentalnej naturze filozofowania oraz (2) precyzyjnym związkiem tych elementów z kwestiami ludzkiego postępowania, bytowania i wolności. Twierdzi, że w ten sposób można wyjaśnić niełatwą pozycję Heideggera w odniesieniu do miejsca „poetyzowania” w pracy wyobraźni i rozumu. Jego ciągłe zaangażowanie w Nietzschego i Hölderlina jest tutaj tak skoncentrowane, że znajdujemy konkretną wskazówkę, pozwalającą prześledzić subtelne, choć decydujące skoncentrowanie się Heideggera na związku między nieodłącznie „produktywnym” charakterem myśli, a wyrafinowaną „projekcyjną” sztuką poezji. „Recalling the aims of the earlier course, the guiding interrelation becomes manifest from within the concrete particulars of poetic vision from the standing of this vision with respect to the clearing for all disclosedness. In short, we find here the origins of poetizing bracketed from the ready leap to inventive, instrumental reason. Thinking will always already have begun with a glance, a span, and thus a projection of dimensions enabled by what does and does not appear outright as opposed to a willful production assuring its authority on the basis of an ontology of will. Measurement precedes making, and indeed glance precedes maker” (s. 105).
Spis treści: 1. Poetizing as possibility and problem. 2. Toward guidance and reflection. 3. The dimension for every measuring act.
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.