Opublikowane: 2019-03-29

Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Coachingowy model uprawiania filozofii

Piotr Leśniak
Studia Philosophiae Christianae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/2018.54.3.11

Abstrakt

Główną tezą tekstu jest uznanie tzw. modelu coachingowego za pierwotny i wciąż żywy sposób uprawiania filozofii. Twierdzę, że filozofia akademicka, która od kilku stuleci tkwi w tradycji scholastycznej, może być uprawiana w modelu coachingowym. W drugim paragrafie przedstawiam odróżnienie dwóch rodzajów filozofowania: Sokratejskiego – określonego w tekście mianem „coachingowego” – oraz Arystotelesowskiego, nazywanego tutaj „scholastycznym”. W trzecim paragrafie pokazuję, w jaki sposób Wiktor Frankl nawiązuje do coachingowej tradycji uprawiania filozofii w swojej praktyce terapeutycznej. W czwartym przedstawiam przykłady zastosowania modelu coachingowego w dydaktyce filozofii.

Słowa kluczowe:

model coachingowy filozofii, scholastyczny model filozofii, logoterapia, sumienie, ćwiczenie duchowe, ćwiczenie coachingowe, serce, medytacja

Podobne artykuły

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Leśniak, P. (2019). Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Coachingowy model uprawiania filozofii. Studia Philosophiae Christianae, 54(3), 5–36. https://doi.org/10.21697/2018.54.3.11

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.