Opublikowane: 2025-06-30

KOMUNIKACJA W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM JAKO ELEMENT DOSTĘPNOŚCI INFORMACYJNOKOMUNIKACYJNEJ BANKÓW KOMERCYJNYCH W POLSCE

Wojciech Bożek , Ewa Kowalewska , Marta Musiał
Zeszyty Prawnicze
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zp.2025.25.2.06

Abstrakt

W opracowaniu zaprezentowano wyniki badań naukowych w obszarze dostępności usług bankowości detalicznej banków komercyjnych w Polsce z zawężeniem pola eksploracji do dostępności informacyjno-komunikacyjnej i jej narzędzia, jakim jest komunikacja w polskim języku migowym. Celem prowadzonych badań było ustalenie stanu dostosowania banków komercyjnych do potrzeb osób z dysfunkcją słuchu. Należy podkreślić, że na gruncie obowiązującego ustawodawstwa banki mają obowiązek zapewnienia dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami. W badaniach korzystano z metody dogmatycznej, analitycznej (zarówno w odniesieniu do obowiązujących uregulowań prawnych, jak i danych statystycznych), a także badań ankietowych. Wyniki prowadzonych analiz potwierdzają tezę o niepełnym dostosowaniu działalności banków komercyjnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w obszarze dostępności informacyjno-komunikacyjnej.

Słowa kluczowe:

dostępność, bankowość detaliczna, niepełnosprawność, prawo bankowe, włączenie fnansowe, język migowy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bożek, W., Kowalewska, E., & Musiał, M. (2025). KOMUNIKACJA W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM JAKO ELEMENT DOSTĘPNOŚCI INFORMACYJNOKOMUNIKACYJNEJ BANKÓW KOMERCYJNYCH W POLSCE. Zeszyty Prawnicze, 25(2), 129–149. https://doi.org/10.21697/zp.2025.25.2.06

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.