Opublikowane: 2024-07-10

The salesian society in the face of educational challenges in the years 1918-1939

Jan Niewęgłowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.24

Abstrakt

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Polska rozpoczęła długi proces odbudowy struktur państwowych. Spuścizna trzech zaborów proces ten bardzo utrudniała. Towarzystwo Salezjańskie, razem z całym społeczeństwem, włączyło się aktywnie w tworzenie brakujących struktur szkolnych i opiekuńczych. Do 1918 r. salezjanie mogli jedynie realizować swój charyzmat jedynie w zaborze austriackim. Jedną z pierwszych czynności Towarzystwa po 1918 r. było otwieranie szkół ogólnokształcących. Czyniono to na prośbę władz oraz polskiego społeczeństwa. Większość szkół tego typu powstało w latach dwudziestych. Niektóre z nich borykały się z wieloma problemami, jak odpowiednio przygotowana kadry czy problemy finansowe. Pomimo wielu trudności cieszyły się raczej dobrą opinią w polskim społeczeństwie, ułatwiając dużej liczbie polskiej młodzieży zdobycie wykształcenia średniego.

Słowa kluczowe:

odzyskanie niepodległości, Towarzystwo Salezjańskie, szkoły ogólnokształcące, działalność szkolno-wychowawcza, system prewencyjny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Niewęgłowski, J. (2024). The salesian society in the face of educational challenges in the years 1918-1939. Forum Pedagogiczne, 14(1), 313–323. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.24

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.