Opublikowane: 2024-12-31

Home Literacy Environment as a Research Category – Tools and Future Research Directions

Kamil Kuracki , Jenni Salminen , Jenni Ruotsalainen , Maria Psyridou , Minna Torppa
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.3

Abstrakt

W artykule podjęto problematykę dotyczącą domowych środowisk alfabetyzacji jako możliwego obszaru interdyscyplinarnych eksploracji badawczych ukierunkowanych na poszukiwanie czynników determinujących umiejętności językowe oraz czytelnicze dzieci i młodzieży. Omówiono w nim kierunki realizowanych w ostatnich latach międzynarodowych badań, dotyczących m.in. przebiegu wspólnych sesji czytelniczych (czytanie dialogowe), rozpoznawania uwarunkowań zaangażowania rodziców w czytanie dialogowe oraz związków wczesnych inicjacji czytelniczych z późniejszymi osiągnięciami szkolnymi, jak również udziału rodziców, nauczycieli i lokalnych instytucji samorządowych w partnerstwie na rzecz rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych uczniów. Szczególną uwagę poświęcono w tekście charakterystyce wykorzystywanych w realizowanych projektach badawczych narzędzi pozwalających na ilościową i jakościową ocenę wybranych aspektów domowych środowisk alfabetyzacji. Integralną częścią tekstu są w końcu rozważania nad kierunkami przyszłych badań, które mogłyby przyczynić się do rozpoznania znaczenia domowych środowisk czytelniczych dla bardziej złożonych umiejętności czytania takich jak czytanie krytyczne.

Słowa kluczowe:

domowe środowiska alfabetyzacji, czytanie, czytanie krytyczne, rodzina, narzędzia badawcze

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuracki, K., Salminen, J., Ruotsalainen, J., Psyridou, M., & Torppa, M. (2024). Home Literacy Environment as a Research Category – Tools and Future Research Directions. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 33–47. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.3

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.