NAUCZANIE SZKOLNE MIĘDZY KSZTAŁCENIEM OGÓLNYM A SPECJALIZOWANIEM

Dietrich Benner, Alexander von Oettingen

Abstrakt


Artykuł jest zapisem rozmowy przeprowadzonej przez autorów podczas konferencji dla nauczycieli duńskich szkół średnich. Jego główną intencją jest ukazanie różnicy zachodzącej między kształceniem szkolnym w zakresie podstawowych wiadomości i umiejętności a specjalistycznym instruowaniem nie tylko o charakterze zawodowym. Autorzy rozważają powyższy problem w pięciu punktach. Najpierw zastanawiają się nad tym, czy w nowoczesnej oświacie jest jeszcze miejsce na kształcenie ogólne, którego odbiorcami będą wszyscy uczniowie, czy nie jest raczej tak, że podział na specjalistyczne kierunki kształcenia powinien następować w ramach kariery szkolnej, możliwie najwcześniej, właśnie po to, żeby każdemu dziecku zagwarantować optymalne warunki rozwoju. W drugim punkcie omówiono szczegółowo pogląd, zgodnie z którym nauczaniu i wychowaniu skierowanemu do wszystkich przysługuje bezwzględny priorytet. Następnie autorzy prześledzili więź między kształceniem ogólnym a specjalizowaniem w wybranych dwudziestowiecznych modelach edukacyjnych. W oparciu o te rozważania w czwartym punkcie przedstawione zostały kryteria odróżniania prawomocnych i nieprawomocnych sposobów zespalania omawianych obszarów edukacji. Na zakończenie autorzy wskazali niektóre dydaktyczne i pedagogiczne skutki bagatelizowania wagi przeanalizowanego problemu.

Słowa kluczowe


nauczanie szkolne, kształcenie ogólne, specjalizacja

Pełny tekst:

PDF (Deutsch)

Bibliografia


Aristoteles, Politik, übersetzt von E. Rolfes, [in:] ders., Philosophische Schriften, Band 4, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1995, 1337a 25ff, 1337 b 4 – 1338 b 3, 1337 a 21 ff.

Benner D., Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns, 7. Auflage, Juventa, Weinheim und München 2012, S. 309ff.

Benner D., Kemper H., Theorie und Geschichte der Reformpädagogik, Teil 1: Die pädagogische Bewegung von der Aufklärung bis zum Neuhumanismus, Beltz – Deutscher Studien Verlag, Weinheim und Basel 2009, S. 253ff.

Benner D., Kemper H., Theorie und Geschichte der Reformpädagogik, Teil 3.2, Beltz – Deutscher Studien Verlag, Weinheim und Basel 2009, S. 322ff.

Blankertz H., Kollegschule NW, Ratingen 1972.

Campe J. H., Von der nöthigen Sorge für die Erhaltung des Gleichgewichts unter den menschlichen Kräften, [in:] Allgemeine Revision, 3. Theil, Wien und Braunschweig 1785, S. 312f.

Cube von F., Allgemeinbildung oder produktive Einseitigkeit?, Stuttgart 1960, S. 153.

Fink E., Menschenbildung – Schulplanung, „Material und Nachrichten Dienst der Arbeitsgemeinschaft Deutscher Lehrerverbände” Juni 1960, S. 9.

Gesetz über das einheitliche sozialistische Bildungssystem der DDR von 1965.

Humboldt von W., Der Königsberger und Litauische Schulplan (1809), [in:] ders., Werke in 5 Bänden, hrsg. von A. Flitner und K. Giel, Band 4, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1981, S. 168ff, 171.

Humboldt von W., Über die Liegnitzer Ritterakademie (1809), [in:] ders., Werke in 5 Bänden, hrsg. von A. Flitner und K. Giel, Band 4, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1981, S. 139ff.

Rousseau J. J., Émile oder Von der Erziehung. Emile und Sophie oder Die Einsamen, nach der Übersetzung von A. und D. Leube, hrsg. Von S. Schmitz, München 1979, 3. Buch.

Salzmann C. G., Nachrichten aus Schnepfenthal, 1796, S. 78.

Spranger E., Grundlegende Bildung, Berufsbildung, Allgemeinbildung (1923), Heidelberg 1965, S. 10.

Villaume P., Anmerkungen über die Frage: ob der Staat sich in die Erziehung mischen soll?, „Braunschweigisches Journal” Nr. 8, J. 1788.

Zewnętrzne odnośniki

  • Obecnie brak jakichkolwiek odnośników.


ISSN (Print): 2083-6325 

ISSN (Online): 2449-7142