Adorno Theodor W., Bürgerliche Oper, w: idem, Klangfiguren. Musikalische Schriften I, Suhrkamp, Berlin–Frankfurt am Main 1959.
Google Scholar
Berthold Margot, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.
Google Scholar
Campbell Donald T., Fiske Donald W., Convergent and Discriminant Validation by the Multitrait-Multimethod Matrix, „Psychological Bulletin” 1959, Vol. 56, No. 2.
Google Scholar
Chomiński Józef M., hasło ‘opera’, w: Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995.
Google Scholar
Citron Marcia J., When Opera Meets Film, Cambridge University Press, Cambridge 2010.
Google Scholar
Creswell John W., Creswell J. David, Research design – Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, SAGE Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington, DC 2014.
Google Scholar
Dahlhaus Carl, Zeitstrukturen in der Oper, „Die Musikforschung” 1981, No. 1.
Google Scholar
Dahlhaus Carl, Zur Dramaturgie der Literaturoper, [w:] Carl Dahlhaus, Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zur neueren Operngeschichte, Musikverlag Katzbichler, München–Salzburg 1983.
Google Scholar
Gier Albert, Das Libretto – Theorie und Geschichte einer musikologischen Gattung, Insel Verlag, Frankfurt am Main–Leipzig 2000.
Google Scholar
Helman Alicja, Opera w filmie – opera filmowa, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2018, No. 3836.
Google Scholar
Kamiński Piotr, Tysiąc i jedna opera, t. 1, PWM, Kraków 2008.
Google Scholar
Kletowski Piotr, Ryszard Wagner jako prekursor sztuki kinematograficznej, „Kwartalnik filmowy” 2003, nr 44.
Google Scholar
Kornatowska Maria, Fellini, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989.
Google Scholar
Królikiewicz Grzegorz, Kłopot z Fellinim – sylwetka artystyczna Federico Felliniego, Studio Filmowe „N”, Łódź 1994.
Google Scholar
Lissa Zofia, Film a opera. Z zagadnień krzyżowania konwencji gatunkowych w sztuce, „Estetyka” 1963, nr IV.
Google Scholar
Maleszyńska Joanna, „The movie goes to… the opera!”. Uwagi o filmowej fascynacji gatunkiem, w: Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Avalon, Kraków 2016.
Google Scholar
Marczyński Jacek, Przewodnik operowy, Świat Książki, Warszawa 2011.
Google Scholar
Milewska Hanna, Wielka scena na wielkim ekranie, „Hi-Fi i Muzyka” 2010, nr 1.
Google Scholar
Mortier Gerard, Gespräch mit Gerard Mortier (Intendant der Salzburger Festspiele) über Oper und Film und über das Programm der Salzburger Festspiele 1999 und 2000, w: Das Musiktheater in den audiovisuellen Medien. „… ersichtlich gewordene Taten der Musik“. Vorträge und Gespräche des Salzburger Symposions 1999, Hrsg.
Google Scholar
P. Csobádi, G. Gruber, J. Kühnel, U. Müller, O. Panagl, F.V. Spechtler, Verlag Mueller-Speiser, Anif–Salzburg 2001.
Google Scholar
Piotrowska Anna G., O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej, Musica Iagiellonica, Kraków 2014.
Google Scholar
Sowińska Iwona, Dwuznaczny powab. Opera w kinie, „Kwartalnik filmowy” 2009, nr 66.
Google Scholar
Stankiewicz Adam, hasło ‘szkoła neapolitańska’, w: Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995.
Google Scholar
Tomczyk Izabela, Bohater heterogeniczny – opera, cyrk i kicz w filmie Filipa Bajona „Aria dla atlety”, „Załącznik Kulturoznawczy” 2016, nr 3.
Google Scholar
Winiszewska Hanna, Dramma giocoso między opera seria a opera buffa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Google Scholar
Czopek Adam, Maria Callas, https://maestro.net.pl/document/memory/Callas.pdf (dostęp 4.01.2021).
Google Scholar
E la nave va, http://archivio.federicofellini.it/node/537 (dostęp 4.01.2021).
Google Scholar
Jakielaszek Katarzyna, Maria Callas. Między bajką a koszmarem, https://lente-magazyn.com/maria-callas-miedzy-bajka-a-koszmarem/ (dostęp 4.01.2021).
Google Scholar
O sztukach wszelakich – komedia dell’arte, http://www.akademia-kultury.edu.pl/slownik/k/195.html (dostęp 4.01.2021).
Google Scholar
O sztukach wszelakich – operowy film, http://www.akademia-kultury.edu.pl/slownik/o/424.html (dostęp 30.12.2021).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Opera (1), http://meakultura.pl/artykul/opera-1–827 (dostęp 4.01.2021).
Google Scholar