Jerzy Andrzejewski, Miazga, Ossolineum, Wrocław 2002.
Google Scholar
Jerzy Andrzejewski, Z dnia na dzień 1976-1979, tom 2, Czytelnik, Warszawa 1988.
Google Scholar
Bogusław Bakuła, Oblicza autotematyzmu, WiS, Poznań 1991.
Google Scholar
Ewa Bal, Cielesność w dramacie. Teatr Pier Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
Google Scholar
Anna Bersotti, Il mito greco e la tragedia in Pier Paolo Pasolini: Appunti per un’Orestiade Africana [niepublikowana praca dyplomowa], Università Ca’ Foscari, Wenecja 2014.
Google Scholar
Marco Bertozzi, Storia del documentario italiano: immagini e culture dell’altro cinema, Marsilio, Wenecja 2008.
Google Scholar
Wojciech Browarny, Opowieści niedyskretne: formy autorefleksyjne w prozie polskiej lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2002.
Google Scholar
Tomasz Burek, Zamiast powieści, Czytelnik, Warszawa 1971.
Google Scholar
Luca Caminati, Orientalismo eretico. Pier Paolo Pasolini e il Cinema del Terzo Mondo, Bruno Mondadori, Mediolan 2007.
Google Scholar
Roberto Chiesi, Gl ultimi uomini „Appunti per un romanzo sull’immondezza” (1970), il film incompiuto di Pasolini, „Cineforum 549” 2015, nr 9.
Google Scholar
Roberto Chiesi, Pasolini e la ‘Nuova Forma’ di appunti per un’Orestiade Africana, [w:] Appunti Per Un’Orestiade Africana, a cura di R. Chiesi, Cineteca di Bologna, Bolonia 2008, [książka dołączona do DVD].
Google Scholar
Timothy Corrigan, The Essay Film. From Montaigne, After Marker, Oxford University Press, New York 2001.
Google Scholar
Roman Costa, L’India di Pasolini, „Vie Nuove”, 25.01.1968, [przedruk w:] P.P. Pasolini, Le Regole Di Un’Illusione. I film, il cinema, a cura di L. Betti, M. Gulinucci, Associazione „Fondo Pier Paolo Pasolini”, Roma 1991.
Google Scholar
Marianna De Palma, Pasolini. Il Documentario di poesia, Falsopiano, Aleksandria 2009.
Google Scholar
Gilles Deleuze, Kino. Obraz-ruch. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Essays on the Essay Film, eds. N.M. Alter, T. Corrigan, Columbia University Press, New York 2017.
Google Scholar
Maryla Hopfinger, Adaptacja jako przejaw relacji między literaturą a filmem. Intersemiotyczne podstawy adaptacji, [w:] idem, Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Ossolineum, Wrocław 1974.
Google Scholar
Piotr Kletowski, Między dokumentalnym ujęciem a kreacją. Dokufilmy Pier Paolo Pasoliniego, „Kultura Popularna” 2013, nr 1(35).
Google Scholar
Piotr Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Sedno, Warszawa 2013.
Google Scholar
Piotr Kletowski, W kręgu mitów założycielskich – (przed)historyczne kino Piera Paola Pasoliniego, [w:] Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Tom 2. Studia i szkice kulturoznawcze, red. P. Plichta, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
Google Scholar
Tomasz Kożuchowski, Making-of. (Nie)zwykły dodatek, „Ekrany” 2019, nr 3-4.
Google Scholar
Erazm Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją: szkice z teorii i historii literatury, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 1994.
Google Scholar
Wilhelm Mach, Góry nad Czarnym Morzem, Czytelnik, Warszawa 1961.
Google Scholar
Armando Maggi, The Resurrection of the Body: Pier Paolo Pasolini from Saint Paul to Sade, University of Chicago Press, Chicago 2009.
Google Scholar
Tomasz Mann, Jak powstał doktor Faustus. Powieść o powieści, tłum. M. Kurecka, Czytelnik, Warszawa 1962.
Google Scholar
Marshall McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, WNT, Warszawa 2004.
Google Scholar
David Montero, Thinking Images. The Essay Filmas a Dialogic Form in European Cinema, Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Berno 2012.
Google Scholar
Ryszard Nycz, Sylwy współczesne, Universitas, Kraków 1996.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, Appunti per Un’Orestiade Africana, a cura di A. Costa, Quaderni del Centro Culturale, Copparo 1983.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, Notes for a Poem on the Third World, [w:] idem, My Cinema, eds. G. Chiarcossi, R. Chiesi, Fondazione Cineteca di Bologna, Bolonia 2012.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, Pier Paolo Pasolini: A Future Life (A Cinema of Poetry), eds. L. Betti, Associazione “Fondo Pier Paolo Pasolini”, Lazio 1989.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, red. M. Werner, Kronos, Warszawa 2012.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, The Scent of India, transl. D.C. Price, CreateSpace Independent Publishing Platform, London 2012.
Google Scholar
Pier Paolo Pasolini, The White Athena, [w:] idem, My Cinema, eds. G. Chiarcossi, R. Chiesi, Fondazione Cineteca di Bologna, Bolonia 2012.
Google Scholar
Laura Rascaroli, How the Essay Film Thinks, Oxford University Press, Oxford-New York 2017.
Google Scholar
Laura Rascaroli, The Personal Cinema. Subjective Cinema and the Essay Film, Wallflower Press, New York 2009.
Google Scholar
Grażyna Świętochowska, Wideoesej, czyli od Chrisa Markera do Fandoru. Historia awansu pewnej formy audiowizualnej wyrosłej z kinofilii, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 104.
Google Scholar
Maurizio Tisei, Il „cinema per appunti” di Pier Paolo Pasolini [nieopublikowana praca dyplomowa], Uniwersytet Rzymski „La Sapienza”, Rzym 1994-1995.
Google Scholar
Maurizio Viano, A Certain Realism. Making Use of Pasolini’s Film Theory and Practice, University of California Press, Berkeley 1993.
Google Scholar
Bartosz Zając, Między słowem a obrazem. Dyskurs eseju filmowego, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71-72.
Google Scholar
Tomasz Szerszeń, Szyby Afryki, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, nr 7 [czasopismo internetowe], http://widok.hmfactory.com/index.php/one/article/view/221/385 [dostęp 13.03.2020].
Google Scholar