Adamczyk-Garbowska Monika, Duda Henryk, Terminy „Holokaust”, „Zagłada” i „Szoa” oraz ich konotacje leksykalno-kulturowe w polszczyźnie potocznej i dyskursie naukowym, [w:] Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, t. 3, red. K. Pilarczyk, PAU, Kraków 2003.
Google Scholar
Aguirre Manuel, Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, przeł. A. Izdebska, [w:] Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Universitas, Kraków 2003.
Google Scholar
Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. A. Kryczyńska-Pham, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Google Scholar
Assmann Aleida, Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497
Google Scholar
Bachtin Michaił, Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści, [w:] idem, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Czytelnik, Warszawa 1982.
Google Scholar
Banki Luisa, „Komedia o Holocauście” – gatunek niemożliwy, przeł. A. Umbertowska, „Teksty Drugie” 2009, nr 4.
Google Scholar
Bednarek Magdalena, Jaś i Małgosia w XXI wieku. O trawestacjach uwspółcześniających baśni w najnowszej literaturze polskiej, „Literatura Ludowa” 2018, nr 6.
Google Scholar
Bennett Jill, Empathic Vision: Affect, Trauma, and Contemporary Art, Stanford University Press, Stanford 2005.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503625006
Google Scholar
Bettelheim Bruno, Cudowne i pożyteczne: znaczenie i doniosłość baśni, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1980, nr 1(49).
Google Scholar
Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa, 2020.
Google Scholar
Carroll Noël, Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005.
Google Scholar
Clover Carol J., Men, Women and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film, Princeton University Press, Princeton, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400866113
Google Scholar
Crim Brian E., Planet Auschwitz. Holocaust representation in Science Fiction and Horror Film and Television, Rutgers University Press, New Brunswick, Camden, and Newark, New Jersey, and London 2020.
DOI: https://doi.org/10.36019/9781978801646
Google Scholar
Cole Tim, Selling the Holocaust: From Auschwitz to Schindler. How History is Bought, Packaged, and Sold, Routledge, New York 1999.
Google Scholar
Derry Charles, Dark Dreams 2.0: A Psychological History of the Modern Horror Film from the 1950s to the 21st Century, McFarland & Company, Jefferson NC and London 2009.
Google Scholar
Gryszkiewicz Bogusław, Kultura Holocaustu jako macierzysty kontekst literatury o zagładzie Żydów (przykład Tworek Marka Bieńczyka), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Historicolitteraria” 2009, nr IX.
Google Scholar
Heimer Elisa-Maria, Kowalska-Nadolna Urszula, Pop-Holocaust(s)? Potential and Challenges of Pop Cultural Representations in the 21st Century, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2013, nr 24.
Google Scholar
Hirsch Marianne, The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust, Columbia University Press, New York 2012.
DOI: https://doi.org/10.7312/hirs15652
Google Scholar
Holocaust w sieci dyskursów, red. A. Boroń, G. Gajewska, Wydawnictwo Fundacji Collegium Europaeum Gnesnense, Gniezno 2005.
Google Scholar
Insdorf Annette, Indelible Shadows: Film and the Holocaust, Cambridge 2003.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615276
Google Scholar
Kapuściński Grzegorz, Bestie i ludzie. Wilkołak Adriana Panka i figura „hitlerowskiego psa” a semiotyka komunikacji, „Media-Biznes-Kultura” 2020, nr 8.
DOI: https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.20.011.12421
Google Scholar
Kertész Imre, Do kogo należy Auschwitz? („Die Zeit", 1998), [w:] idem, Język na wygnaniu, przeł. E. Sobolewska, W.A.B., Warszawa 2004.
Google Scholar
Kolasińska Iwona, Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory… – horror filmowy i jego widz, [w:] Kino gatunków: wczoraj i dziś, red. K. Loska, Rabid, Kraków 1998.
Google Scholar
Kowalczyk Kamila, Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2016.
Google Scholar
Krzemińska Kinga, Kicz w kinie holokaustowym, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2012, nr 6.
Google Scholar
Massumi Brian, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, Duke University Press, Durham and London 2002.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383574
Google Scholar
Kwieciński Bartosz, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012.
Google Scholar
Landsberg Alison, Prosthetic Memory. Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture, Columbia University Press, New York 2004.
Google Scholar
Łysak Tomasz, „Dziennik Anne Frankenstein”: rozszerzone pole badań nad kulturą popularną i Zagładą, „Teksty Drugie” 2020, nr 3.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.3.22
Google Scholar
Marshman Sophia, From Margins to the Mainstream? Representation of the Holocaust in Popular Culture, “eSharp: Identity and Marginality” 2005, nr 6 (1).
Google Scholar
Mąka-Malatyńska Katarzyna, Widok z tej strony: przedstawienia Holocaustu w polskim filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Google Scholar
Mintz Alan, Popular Culture and the Shaping of Holocaust Memory in America, University of Washington Press, Seattle and London 2001.
Google Scholar
Myrdzik Barbara, O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2017, vol. II.
Google Scholar
Olszewska Marta, Poza granice akceptacji – polski horror filmowy w PRL-u, „Panopticum” 2009, nr 8(15).
Google Scholar
Pamięć Shoah: kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska, Oficyna, Łódź 2011.
Google Scholar
„Poznańskie Studia Slawistyczne” 2023, nr 24.
Google Scholar
Pszczółkowska Klaudia, Kowalczyk Tomasz, Neurobiologiczne podstawy powstawania śladów pamięciowych, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2024, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.36921/kos.2024_2978
Google Scholar
Rosenfeld Alvin Hirsch, Kres Holokaustu, przeł. R. Czekalska, A. Kuczkiewicz-Fraś, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.
Google Scholar
Prorokova Tatiana, The Holocaust in film: witnessing the extermination through the eyes of children, „Holocaust Studies” 2018, vol. 24, nr 3.
DOI: https://doi.org/10.1080/17504902.2017.1411645
Google Scholar
Rothberg Michael, Traumatic Realism: The Demands of Holocaust Representation, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2000.
Google Scholar
Staszenko-Chojnacka Dominika, Postklasyczna groza. Przeobrażenia fuzji gatunkowej survival horroru, „Images” 2023, nr 42.
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2023.33.42.8
Google Scholar
Szkłowski Wiktor, Sztuka jako chwyt, [w:] Teorie literatury XX wieku: antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Google Scholar
Śpiewak Paweł, Wstęp, [w:] Saul Friedländer, Refleksy nazizmu. Eseje o kiczu i śmierci, przeł. M. Szuster, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
Google Scholar
Tabaszewska Justyna, Afektywne interpretacje. Afekt w koncepcjach Jill Bennett oraz Valerie Walkerdine, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Nycz, R. Syndyka, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2014.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.6326
Google Scholar
The Fantastic in the Holocaust Literature and Film. Critical Perspective, red. J.B. Kerman, J. E. Borowning, Mc Farlan&Company, Jefferson NC 2015.
Google Scholar
Wilczyńska Elwira, Przemiany wilkołaka w folklorze polskim, [w:] Wilki i ludzie. Małe kompendium wilkologii, red. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska, K. Jaglarz, Wydawnictwo gk, Katowice 2014.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Maciejewski Łukasz, Krawędź grozy. Wilkołak, reż. Adrian Panek, https://kultura.onet.pl/film/recenzje/krawedz-grozy-wilkolak-rez-adrian-panek-recenzja/cf8nf58 (dostęp: 16.07. 2024)
Google Scholar
Samolewicz Piotr, Wilkołak nie szarpie nerwów, https://www.piotrsamolewicz.pl/2019/04/12/wilkolak-nie-szarpie-nerwow-recenzja/ (dostęp: 12.04.2025).
Google Scholar