Opublikowane: 2023-09-01

DOROSŁOŚĆ OSÓB W SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH – ANALIZA WYBRANYCH OBSZARÓW

Aleksandra Buchholz , Kornelia Czerwińska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.03

Abstrakt

Dorosłość osób w spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) dopiero od niedawna stała się obszarem zainteresowań pedagogów specjalnych i psychologów. Model biopsychospołeczny niepełnosprawności oraz inkluzyjna perspektywa analiz grup marginalizowanych podkreśla interakcyjny i dynamiczny wymiar funkcjonowania osób z ASD na różnych etapach życia i odniesieniu do różnych jego wymiarów. Artykuł, nawiązując do paradygmatu inkluzyjnego, przedstawia specyfikę funkcjonowania osób z ASD w kontekście budowania relacji międzyludzkich, w tym partnerskich i podejmowania pracy zarobkowej, jako najistotniejszych obszarów dorosłości wpływających na jakość życia osób z ASD.

Słowa kluczowe:

spektrum zaburzeń autystycznych, dorosłość, relacje międzyludzkie, praca, rodzina

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Buchholz, A., & Czerwińska, K. (2023). DOROSŁOŚĆ OSÓB W SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH – ANALIZA WYBRANYCH OBSZARÓW. Forum Pedagogiczne, 13(1), 31–43. https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.03

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.