Opublikowane: 2018-04-06

Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie

Bogusław Śliwerski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.02

Abstrakt

Autor podejmuje problem teoretyczności pedagogiki ogólnej w ponowoczesnym świecie, która wyraża się w braku „jednej” teorii, jednego metajęzyka do opisu i wyjaśniania podstawowych pojęć i procesów oraz do stworzenia teoretycznych fundamentów pod rozwój szczegółowych nauk pedagogicznych. Każda próba wyniesienia uniwersalnego projektu czy metanarracji staje się nieuprawomocnioną interpretacją zjawisk czy teorii oraz wolą zdobycia władzy. Żadna z pojedynczych ich interpretacji nie może być nadrzędna nad inną, nie ma też „lepszych” i „gorszych” teorii. Przedstawiam nowe podejścia do pedagogiki ogólnej jako:

- nauki nauk pedagogicznych (metapedagogiki);

- jako komparatystyki myśli pedagogicznej;

- jako metanauki, czyli nauki wszystkich nauk o wychowaniu i kształceniu.

Słowa kluczowe:

pedagogika, metapedagogika, metanauka, teoria, naukoznawstwo, myśl pedagogiczna, metanarracja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Śliwerski, B. (2018). Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. Forum Pedagogiczne, 8(1), 21–41. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.02

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.