Opublikowane: 2022-12-31

„Pedagogika lasu” jako (nie)nowa orientacja w pedagogice

Bogusław Śliwerski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.04

Abstrakt

Autor dokonuje analizy genezy i ewolucji pedagogiki naturalistycznej, zorientowanej na edukację w naturze, w tym szczególnie w lesie, w czasach od Jana Jakuba Rousseau aż po obecne czasy, w krajach Europy i w USA. Wskazuje na dwie formy organizacji procesu kształcenia i wychowania w lesie, pisze o lesie i dla lasu, a mianowicie reprezentuje podejście instytucjonalne w postaci tworzenia przedszkoli i szkół leśnych oraz edukację pozaszkolną, środowiskową, z której każda grupa wiekowa może korzystać w swoim czasie wolnym. W podsumowaniu formułuje tezę o włączeniu badań naukowych i praktyk edukacyjnych w lesie do nauk humanistyczno-społecznych bez potrzeby wyłaniania odrębnej dyscypliny naukowej.

Słowa kluczowe:

edukacja, wychowanie, kształcenie, las, przeżycia, środowisko, naturalizm, przedszkole, szkoła

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Śliwerski, B. (2022). „Pedagogika lasu” jako (nie)nowa orientacja w pedagogice. Forum Pedagogiczne, 12(2), 47–60. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.