Published: 2022-10-17

Special Geragogy – developmental and conceptual framework

Marlena Kilian
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.07

Abstract

W pedagogice specjalnej coraz wyraźniej dostrzega się specyficzne i niezaspokojone potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zaawansowanym wieku. Celem artykułu było przedłożenie podstaw rozwojowych i koncepcyjnych geragogiki specjalnej, jako nowego i nabierającego znaczenia w dobie starzenia się społeczeństw działu pedagogiki specjalnej, zajmującej się osobami starszymi z ograniczeniami codziennej sprawności i skoncentrowanej na maksymalizowaniu ich życiowej samodzielności. W artykule nakreślono i uzasadniono rozwój geragogiki specjalnej w obszarze nauki, kształcenia i praktyki zawodowej. Sformułowano cele, zadania i funkcje geragogiki specjalnej, jak również jej zakres tematyczny. Ponadto określono grupę korzystającą z oferty formułowanej w ramach geragogiki specjalnej oraz kompetencje świadczących usługi z zakresu geragogiki specjalnej geragogów specjalnych.

Download files

Citation rules

Kilian, M. (2022). Special Geragogy – developmental and conceptual framework. Pedagogical Forum, 12(1), 87–108. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.07

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.