Aldrich, F., Sheppard, L. (2000). Graphicacy: the fourth „R”? „Primary Science Review”, No. 64, 8-11.
Google Scholar
Czerwińska, K. (2007). Zastosowanie wiedzy o umyśle w edukacji niewidomych. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 2, s. 81-87.
Google Scholar
Czerwińska, K. (2008). Rysunek wypukły jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu języków obcych – doniesienia z badań. W: Czerwińska K. (red.). Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabo widzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Czerwińska, K. (2017). Tyflodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością wzroku. W: Głodkowska J. (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Czerwińska, K., Stępińska, J., Wiśniewska, D. (2014). Rozwój poznawczy małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: Czerwińska K. (red.). Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Dakowska, M. (2001). Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Heller, M.A., McCarthy, M., Clark, A. (2005). Pattern Perception and Pictures for the Blind. „Psicológica”, No. 26, 161-171.
Google Scholar
Jedynak, M. (2015). Visually Impaired Learners and Selected Correlates of Their Foreign Language Achievement. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Google Scholar
Jodłowiec, M. (2010). The role of Relevance Theory in SLA studies. In: Pütz, M., Sicola, L. (eds.). Cognitive Processing in Second Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamins.
Google Scholar
Kucharczyk I. (2015). Specyfika funkcjonowania poznawczego osób niewidomych. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.). Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Mikołajczak-Matyja, N. (2008). Hierarchiczna struktura leksykonu umysłowego. Relacje semantyczne w leksykonie widzących i niewidomych użytkowników języka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Morash, V.S., McKerracher, A. (2017). Low Reliability of Sighted-Normed Verbal Assessment Scores When Administered to Children With Visual Impairments. „Psychological Assessment”, Vol. 29, No. 3, 343–348.
Google Scholar
Peterson, C.C., Peterson, J.L., Webb, J. (2000). Factors influencing the development of a theory of mind in blind children. „The British Journal of Developmental Psychology”, No. 18, 431-447.
DOI: https://doi.org/10.1348/026151000165788
Google Scholar
Prescher D., Bornschein J., Weber G. (2017). Consistency of a Tactile Pattern Set. „ACM Transactions on Accessible Computing”, Vol. 10, No. 2, DOI: http://dx.doi.org/10.1145/3053723
DOI: https://doi.org/10.1145/3053723
Google Scholar
Pring L., Goddard, L. (2003). Autobiographical Memory in Individuals Born Totally Blind. In: Ballesteros S., Heller M.A. (eds.). Touch Blindness and Neuroscience. Madrid: IUED Press.
Google Scholar
Pring, L., Ockelford, A. (2006). Focus on Music: A Survey of Parents of Children with Septo-optic Dysplasia. „The British Journal of Visual Impairment and Blindness”, Vol. 23(2), 58–66.
DOI: https://doi.org/10.1177/0264619605054777
Google Scholar
Pring, L., Painter, J. (2002). Recollective Experience in the Visually Impaired: the Role of Sensory and Conceptual Processing. „The British Journal of Visual Impairment and Blindness”, Vol. 20(1), 24–32.
DOI: https://doi.org/10.1177/026461960202000105
Google Scholar
Pring, L. (2008). Psychological characteristics of children with visual impairments: learning, memory and imagery. „The British Journal of Visual Impairment”, Vol 26(2), 159–169, DOI: 10. 1177/0264619607088279.
Google Scholar
Pütz, M., Sicola, L. (2010). Cognitive Processing in Second Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamins.
DOI: https://doi.org/10.1075/celcr.13
Google Scholar
Sperber, D., Wilson D. (1986/95). Relevance: communication and cognition. Oxford: Blackwell.
Google Scholar
Steele, T.R. (2015). A mixed methods investigation of the instructional practices of teachers of students with visual impairment as they relate to tactile graphics. Florida State University, College of Education.
Google Scholar
Szubielska, M. (2012). Funkcjonowanie teorii umysłu u dzieci niewidomych. „Roczniki Psychologiczne”, t. XV, nr 4, s. 73-93.
Google Scholar
Wright S. (2008). Guide to Designing Tactile Illustrations for Children’s Books. Louisville: American Printing House for the Blind.
Google Scholar
Vecchi, T., Tinti, C., Cornoldi, C. (2004). Spatial Memory and Integration Processes in Congenital Blindness. „Cognitive Neuroscience and Neuropsychology”, Vol. 15(18), 2787–2790.
Google Scholar
Wilson, D. Sperber, D. (2004). Relevance theory. In L. Horn, G. Ward (eds.), The handbook of pragmatics. Oxford: Blackwell.
Google Scholar
Zebehazy, K.T., Wilton, A.P. (2014a). Charting Success: The Experience of Teachers of Students with Visual Impairments in Promoting Student Use of Graphics. „Journal of Visual Impairment and Blindness”, Vol. 108, No. 4, 263-274.
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X1410800402
Google Scholar
Zebehazy, K.T., Wilton, A.P. (2014b). Straight from the Source: Perceptions of Students with Visual Impairments About Graphic Use. „Journal of Visual Impairment and Blindness”, Vol. 108, No. 4, 275-286.
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X1410800403
Google Scholar