Opublikowane: 2018-10-06

Cognitive functioning of a blind student in a foreign language classroom

Kornelia Czerwińska , Agnieszka Piskorska
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.15

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest specyfice funkcjonowania poznawczego niewidomych dzieci i nastolatków w zakresie postrzegania, uwagi, pamięci, przetwarzania informacji oraz Teorii Umysłu. Poruszone jest też zagadnienie jej wpływu na naukę języków obcych. Omówione są badania empiryczne dotyczące wpływu niepełnosprawności wzrokowej na funkcje poznawcze, a proces nauki języka obcego jest przedstawiony z punktu widzenia teorii, według których jest on wynikiem działań poznawczych zorientowanych na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych. Sytuacja niewidomego ucznia na lekcji języka obcego jest omówiona zarówno z perspektywy trudności stojących przed niewidzącą osobą, ale także z punktu widzenia możliwości zmniejszenia luki pomiędzy osobami widzącymi i niewidzącymi dzięki treściom zawartym w podręcznikach do nauki języków obcych.

Słowa kluczowe:

niepełnosprawość wzrokowa, niewidomy, funkcje poznawcze, nauka języków obcych

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czerwińska, K., & Piskorska, A. (2018). Cognitive functioning of a blind student in a foreign language classroom. Forum Pedagogiczne, 8(2), 211–226. https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.15

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.