Ackermann-Stoletzky K., Introwertyzm. Cicha moc, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2019.
Google Scholar
Buksa Ł., Fonoholizm i profilaktyka uzależnienia od smartfona u dzieci i młodzieży, „Zeszyty
Google Scholar
Prasoznawcze” 66 (2023) nr 1, s. 77–90.
Google Scholar
Czerwiński K., Edukacja w perspektywie inkontrologii. Spotkanie jako kategoria pedagogiczna,
Google Scholar
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.
Google Scholar
Dołęga Z., Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne, Wydawnictwo
Google Scholar
UŚ, Katowice 2023.
Google Scholar
Głąbiński J., Formacja osoby w kontekście społecznym. Krytyczna analiza wybranych materiałów
Google Scholar
dydaktycznych do nauczania religii w gimnazjum i liceum powstałych w Polsce po
Google Scholar
roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie,
Google Scholar
Kraków 2019.
Google Scholar
Godawa G. Pedagogia bliskości międzyludzkiej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2024.
Google Scholar
Grzybowski P., Marszałek K., Skauting i harcerstwo a idea międzykulturowości i edukacji
Google Scholar
w warunkach zróżnicowania kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa” 22 (2023) nr
Google Scholar
, s. 195– 207.
Google Scholar
Gulla B. Wrażliwość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
Google Scholar
Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2021.
Google Scholar
Heller W., Janiak A., Jankowska-Zajączkowska K., Kompetencje społeczne w edukacji,
Google Scholar
pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Wydawca Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Google Scholar
w Poznaniu, Poznań 2012.
Google Scholar
IANS, Smartphone use can hamper mental wellbeing in young adults, w: https://www.
Google Scholar
thestatesman.com/lifestyle/health/hamper-mental-wellbeing-young1503071993.html/
Google Scholar
amp (dostęp 5.06.2024).
Google Scholar
Jakimiuk B., Praca nauczyciela jako obszar budowania relacji interpersonalnych, „Szkoła
Google Scholar
– Zawód – Praca” (2016) nr 11, s. 118–128.
Google Scholar
Jan Paweł II, Adhortacja Pastores dabo vobis, Watykan 1992.
Google Scholar
Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998.
Google Scholar
Jankowiak B., Konflikt między rodzicami jako czynnik ryzyka nieprzystosowania dzieci
Google Scholar
i młodzieży, „Studia Edukacyjne” (2015) nr 36, s. 165–178.
Google Scholar
Klimczak W., Kubiński G., Sikora-Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane
Google Scholar
zagadnienia, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław 2017.
Google Scholar
Knopp K.A., Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna, Ośrodek Rozwoju
Google Scholar
Edukacji, Kraków 2013.
Google Scholar
Kożuchowski K., Ramowa analiza problemów dotyczących małżeństwa i rodziny,
Google Scholar
w: M. Grabowski (red.), Kryzys rodziny. Diagnoza, rozwiązania, profilaktyka,
Google Scholar
Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019, s. 33–52.
Google Scholar
Masłowska M., Aondo-Akaa G., Samodzielność i nieśmiałość młodzieży zagrożonej niedostosowaniem
Google Scholar
społecznym w procesie działań teatroterapeutycznych, „Studia de Cultura”
Google Scholar
(2019) nr 2, s. 139–151.
Google Scholar
Mróz M., Obraz i wsparcie dziecka nieśmiałego w percepcji nauczycieli edukacji przedszkolnej,
Google Scholar
Biblioteka Narodowa, Nowy Dwór Mazowiecki 2019.
Google Scholar
Osewska E., Rodzina i szkoła w Polsce wobec współczesnych wyzwań wychowawczych,
Google Scholar
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Kraków
Google Scholar
Plutecka K., O miłości rodzicielskiej, w: K. Plutecka, A. Gagat-Matuła (red.), Wspomaganie
Google Scholar
rozwoju dzieci zagrożonych marginalizacją w środowisku rodzinnym. Konteksty teoretyczne
Google Scholar
i praktyczne rozwiązania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
Google Scholar
Kraków 2023, s. 15–28.
Google Scholar
Popielska A., Psychologiczne skutki izolacji społecznej wynikające z pandemii wirusa Sarscov-
Google Scholar
wśród młodzieży w wieku ponadpodstawowym, „Społeczeństwo, Edukacja, Język”
Google Scholar
(2022), s. 241–267.
Google Scholar
Potoczek A., Fobia społeczna – zarys koncepcji zaburzenia, „Psychiatria Polska” 2005, tom
Google Scholar
XXXIX, numer 4, s. 630–635.
Google Scholar
Pufal-Struzik I., Poczucie odmienności i osamotnienia u dzieci zdolnych, „Psychologiczne
Google Scholar
Zeszyty Naukowe” (2017) nr 2, s. 55–72.
Google Scholar
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne
Google Scholar
i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
Google Scholar
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
Google Scholar
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Google Scholar
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej
Google Scholar
szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
Google Scholar
oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, w: https://www.gov.pl/web/edukacja/
Google Scholar
rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-dnia-14-lutego-2017-r-w-sprawie-
Google Scholar
-podstawy-programowej-wychowania-przedszkolnego-oraz-podstawy-programowej-
Google Scholar
-ksztalcenia-ogolnego-dla-szkoly-podstawowej-w-tym-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-
Google Scholar
intelektualna-w-stop (dostęp 2.07.2024).
Google Scholar
Saitõ T., Hikikomori. Adolescence without End, University of Minnesota Press, Minneapolis
Google Scholar
Sarnowski P., Dominiak R., Wycofanie społeczne w dobie pandemii Covid-19: stary problem
Google Scholar
– nowe ofiary, „Kultura i Wychowanie” 19 (2021) nr 1, s. 25–40.
Google Scholar
Siewora J., Rodzina jako świadek wartości w okresie pandemii. Szkic aksjologiczny, „Roczniki
Google Scholar
Pedagogiczne” 13 (2021) nr 2, s. 91–106.
Google Scholar
Siuta J., Słownik psychologii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2015.
Google Scholar
Skibicka-Piechna A., Rola i kompetencje nauczyciela w pracy z uczniem niedostosowanym
Google Scholar
społecznie, „Społeczeństwo, Edukacja, Język” 16/22 (2022), s. 157–168.
Google Scholar
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Google Scholar
Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Stecz P., Hikikomori – współcześni pustelnicy?, „Akademicki
Google Scholar
Informator Osób Niepełnosprawnych” (2018) nr 001(6), Wydawca Biuro ds. Osób
Google Scholar
Niepełnosprawnych Politechniki Łódzkiej, Łódź 2018, s. 10–25.
Google Scholar
Włoch A., Edukacja europejska: założenia, perspektywy, funkcje społeczne: krytyczne spojrzenie,
Google Scholar
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016.
Google Scholar
World Scout Bureau, The Essential Characteristics of Scouting, Geneva 2019.
Google Scholar
Zawisza E., Lubińska-Bogacka M., Empatia jako filar rozwoju społecznego dziecka.
Google Scholar
Różnice w rozwoju kompetencji społecznych u dziewcząt i chłopców, w: S. Kowal (red.),
Google Scholar
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela: w stronę edukacji spersonalizowanej,
Google Scholar
Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Będzin 2015, s. 185‒198.
Google Scholar
Zbyrad T., Wykluczenie społeczne a wykluczenie medialne, „Studia Sociologica” 5 (2013)
Google Scholar
nr 1, s. 96–107.
Google Scholar
Żeber-Dzikowska I., Potrzeby wychowawcze, socjalne i edukacyjne w rozwijaniu świadomości
Google Scholar
w zakresie kształtowania postaw prospołecznych uczniów, „Studia Geographica”
Google Scholar
(2014), s. 133–162.
Google Scholar
Żukiewicz A., Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-
Google Scholar
-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Google Scholar
Pedagogicznego, Kraków 2009.
Google Scholar