Opublikowane: 2025-12-15

Bohater bez twarzy. O estetycznym neutralizowaniu przeszłości w filmie "Mefisto" (1981) Istvána Szabó

Izabela Tomczyk-Jarzyna
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.16

Abstrakt

Autorka, wychodząc od eseju Saula Friedländera Refleksy nazizmu i podejmowanego przez historyka problemu kiczu i neutralizacji, próbuje rozstrzygnąć, czy w filmie Istvána Szabó "Mefisto" (1981) widoczna jest niebezpieczna dla pamięci o Zagładzie neutralizacja przeszłości. Analizując bardzo ważny dla budowy filmu motyw twarzy, który przybiera różną formułę (autorka skupia się na: masce, statusie aktora, zmienności imienia i głoszonej przez bohatera ideologii), autorka dochodzi do wniosku, że bohater filmu Szabó pozbawiony jest tożsamości. Tym samym opowiadana przez reżysera historia nie dociera do prawdy o Zagładzie, a jest kojącą opowieścią, którą Friedländer nazywa „Hitler (jest) w każdym z nas”. Wykorzystana przez Szabó metafora twarzy staje się neutralizacją nazizmu.

Słowa kluczowe:

twarz, kicz, nazizm, neutralizacja, Saul Friedländer, Mefisto, István Szabó

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tomczyk-Jarzyna, I. (2025). Bohater bez twarzy. O estetycznym neutralizowaniu przeszłości w filmie "Mefisto" (1981) Istvána Szabó . Załącznik Kulturoznawczy, (12), 293–308. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.16

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.