Agamben Giorgio, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. Mateusz Salwa, Warszawa 2008.
Google Scholar
Alexander Jeffrey C., Toward a Theory of Cultural Trauma, [w:] Cultural Trauma and Collective Identity, red. J. C. Alexander i in., University of California Press, Berkeley 2004.
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520235946.001.0001
Google Scholar
Arendt Hannah, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, tłum. A. Szostkiewicz, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1987.
Google Scholar
Bauman Zygmunt, Nowoczesność i Zagłada, Kraków 2012.
Google Scholar
Broch Hermann, Kilka uwag o kiczu, [w:] idem, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, tłum. J. Garewicz, D. Borkowska, R. Turczyn, Warszawa 1998.
Google Scholar
Cembrzyńska Patrycja, Dogasająca świeca. Shoah i pamięć konsumenta, „Quart” 2014, nr 2(32), s. 49.
DOI: https://doi.org/10.19195/quart.2014.2.65334
Google Scholar
Friedländer Saul, Refleksy nazizmu. Esej o kiczu i śmierci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
Google Scholar
Jaszewska Dagmara, Roy Andersson i piekła nowoczesności: analiza kulturoznawczo-teologiczna, [w:] Perspektywa teologiczna w badaniach nad filmem, red. B. Wieczorek, Wydawnictwo „scriptum”, Kraków 2018, s. 61-81
Google Scholar
Jaszewska Dagmara, Bar, mundur i Hymn Bojowy Republiki — symbolika i retoryka wojny w dwóch scenach filmu Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu, „Facta Simonidis” 2024 (17), nr 2.
DOI: https://doi.org/10.56583/fs.2626
Google Scholar
Jaszewska Dagmara, Modernité, miasto i współczesny człowiek. W poszukiwaniu wizualnej teorii nowoczesności w filmach Roya Anderssona i Andrieja Zwiagincewa, „Kultura – Media – Teologia” 2021, nr 48.
Google Scholar
Jaszewska Dagmara, Nasza niedojrzała kultura. Postmodernizm inspirowany Gombrowiczem, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Google Scholar
Jaszewska Dagmara, Wojna to tylko część piekła nowoczesności. Roya Anderssona wizualna teoria wojny na podstawie filmu Gołąb siedzi na gałęzi i rozmyśla o istnieniu, [w:] Kulturowe konteksty wojny, red. M. Ciesielski, P. Pawlak, S. Szykowna, Wydawnictwo Rys Tomasz Paluszyński, Poznań – Gniezno 2023, ss. 57-83.
Google Scholar
Krzemińska Kinga, Kicz w kinie holokaustowym, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały”, December 2010.
DOI: https://doi.org/10.32927/zzsim.706
Google Scholar
Marczak Mariola, Komunikowanie wartości w filmie jako medialnym przekazie audiowizualnym, „Kultura – Media – Teologia” 2024, nr 50.
DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.2023.60.02
Google Scholar
Małecka Anna, Dowód rzeczowy niewyrażalnego. Dzieło sztuki wobec Zagłady na przykładzie 97 x 38 x 45 (1942/2006) Mirosława Bałki, [w:] DO rzeczy! Szkice kulturoznawcze, red. J. Małczyński, R. Tańczuk, Wrocław 2011.
Google Scholar
Olkusz Ksenia, Kiedy sztuka jest cierpieniem… Koncepcje artysty i dzieła we współczesnej polskiej literaturze grozy, [w:] Fantastyczność i cudowność. Mit – literatura – tajemnica, red. W. Gruszczyński, T. Ratajczak, B. Trocha, Zielona Góra 2013.
Google Scholar
Otto Rudolf., Świętość. Element irracjonalny w pojęciu bóstwa i jego stosunek do racjonalnego, tłum. B. Kupis, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX, 1968.
Google Scholar
Piętka Aleksandra, Pamięć zdarzeń, które „nigdy nie miały miejsca”. Slavery Memorial Martina Puryeara, „Załącznik Kulturoznawczy” 2023, nr 10.
DOI: https://doi.org/10.21697/zk.2023.10.19
Google Scholar
Tucan Ella, „Beloved Be the Ones Who Sit Down”: Aesthetics and Political Affect in Ro ect in Roy Andersson y Andersson’s “Living” Trilogy. Communication Theses, Department of Communication, Georgia State University, 5.07.2016.
Google Scholar
Walicki Andrzej, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar
Wieczorek Bartosz, Wizja szwedzkiej Apokalipsy w filmie Pieśni z drugiego piętra Roya Anderssona, „Kultura – Media – Teologia” 2013, nr 14.
Google Scholar
Ziębińska-Witek Anna, Wizualizacje pamięci – upamiętnianie Zagłady w muzeach, „Kwartalnik Historii Żydów” 2006, nr 3.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Bauman Zygmunt, O nowoczesności TEJ Zagłady — raz jeszcze, w: Dyskusja o "Nowoczesności i Zagładzie" Zygmunta Baumana, Archiwum „Kultury Współczesnej”, https://nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/17._zygmun_bauman_-_o_nowoczesnosci_tej_zaglady.pdf (dostęp: 04.10.2025).
Google Scholar
Brunow Dagmar, The language of the complex image: Roy Andersson’s, political aesthetics, „Journal of Scandinavian Cinema” 2010, no. 1, https://doi.org/10.1386/jsca.1.1.83_1, s. 83 (dostęp 10.03.2025).
DOI: https://doi.org/10.1386/jsca.1.1.83_1
Google Scholar
Krawczyńska Dorota, Problemy (nie)wyrażalności Zagłady, [w:] Literatura polska wobec Zagłady (1939-1968), red. S. Buryła, D. Krawczyńska, J. Leociak, Warszawa 2024, https://books.openedition.org/iblpan/10016 (dostęp 12.03.25).
Google Scholar
Rupe Shade, Roy Andersson: Reflections, „Fandor” z dn. 15.06.2015, https://keyframe.fandor.com/roy-andersson-reflections/ (dostęp 15.01.2025).
Google Scholar
Yang Julianne Q. M., Filming Guilt about the Past through Anachronistic Aesthetics: A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, „Scandinavian Studies” 2017, nr 89 (4), s. 6, https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/67734/09YANG_september17final.pdf?sequence=2 (dostęp 10.03.2025).
Google Scholar
Zimmerman Mateusz, „Kto tu trafia, ten świata już nie zobaczy”. O trzech, co uszli z laboratorium Zagłady, Wiadomości Onet Kraj z 14 marca 2024, https://wiadomosci.onet.pl/kraj/kto-tu-trafia-ten-swiata-juz-nie-zobaczy-o-trzech-co-uszli-z-laboratorium-zaglady/gmd0186 (dostęp 20.12.2024).
Google Scholar
Filmografia
Google Scholar
Filmy w reżyserii Roya Anderssona:
Google Scholar
Do ciebie, człowieku, 2007.
Google Scholar
Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu, 2015.
Google Scholar
Någonting har hänt (Nic się nie stało),
Google Scholar
O nieskończoności, 2019.
Google Scholar
Pieśni z drugiego piętra, 2000.
Google Scholar
Ziemia jest wspaniała (World of Glory), 1991.
Google Scholar
Wywiad z Royem Anderssonem podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji w 2015 roku, https://www.youtube.com/watch?v=i5Xm1BTMIk4 (dostęp: 04.10.2025)
Google Scholar