Publié le: 2024-12-21

PEDAGOGIKA RELIGII W UJĘCIU KS. PROF. ZBIGNIEWA MARKA SJ

Anna Zellma
Studia Katechetyczne
Rubrique: Artykuły
https://doi.org/10.21697/sk.2024.20.2

Résumé

Pedagogika religii jest subdyscypliną wyodrębnioną w dziedzinie nauk społecznych, w ramach
dyscypliny pedagogika. Posiada ona liczne punkty styczne z teologią i naukami
o wychowaniu. Analizy podjęte w niniejszym artykule bazują na twórczości naukowej ks.
prof. Zbigniewa Marka SJ. Zmierzają do ukazania współczesnego rozumienia pedagogiki
religii w ujęciu tego Autora. W związku z tym najpierw zaprezentowano przyjęte przez niego
rozumienie pedagogiki religii i jej relacji do katechetyki. Następnie analizowano podejmowane
przez ks. prof. Z. Marka SJ kwestie dotyczące statusu metodologicznego pedagogiki
religii. Doceniając wkład Autora w rozwój tej subdyscypliny naukowej, zwrócono uwagę
na antropologiczno-filozoficzne podstawy pedagogiki religii oraz jej przedmiot, źródła
i metody. Wskazano również na cele pedagogiki religii. Koncentrują się one wokół teorii
i praktyki edukacji religijnej, wychowania religijnego, wychowania moralnego, formacji
i duchowości, warunkowanych społeczno-kulturowymi czynnikami, a także otwierania
wychowanków na transcendencję i wspierania w osiąganiu dojrzałości. Cele te znajdują
swoje ukonkretnienie w tworzeniu nurtów i koncepcji pedagogicznych inspirowanych
religią.

Télécharger des fichiers

Règles de citation

Zellma, A. (2024). PEDAGOGIKA RELIGII W UJĘCIU KS. PROF. ZBIGNIEWA MARKA SJ. Studia Katechetyczne, 20, 29–43. https://doi.org/10.21697/sk.2024.20.2

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##