Brzozowski Tadeusz, „Panny” okiem kamery rozebrane (o filmowym czytaniu literatury na przykładzie „Panien z Wilka”), „Polonistyka” 1996, nr 5.
Google Scholar
Hurnik Natalia, Intymność literatury a intymność ekranu. „Stracona noc” Jarosława Iwaszkiewicza a „Spotkania” Stanisława Lenartowicza, w: Intymność wyrażona, red. A. Nęcka, M. Tramer, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007.
Google Scholar
Jagielski Sebastian, Gra w ciuciubabkę: Andrzeja Wajdy adaptacja „Panien z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza, w: Od Mickiewicza do Masłowskiej: adaptacje filmowe literatury polskiej, red. T. Lubelski, Universitas, Kraków 2014.
Google Scholar
Jagielski Sebastian, Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym, Universitas, Kraków 2013.
Google Scholar
Janiec Izabela, Miłość i śmierć, czyli walka Erosa z Tanatosem w filmowej adaptacji opowiadania „Brzezina” Jarosława Iwaszkiewicza, w: Sztuka, estetyka i kultura w perspektywie naukowej, red. E. Chodźko, P. Pomajda, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, Rzeszów 2022.
Google Scholar
Janion Maria, Zmierzch paradygmatu, w: eadem, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Sic!, Warszawa 1996.
Google Scholar
Kupisz Kazimierz, Niespodziewane spotkanie Małgorzaty z Nawarry i Iwaszkiewicza, „Prace Polonistyczne” 1991, nr 51.
Google Scholar
Musiał Marcin, „Matka Joanna od aniołów”: film a historia, w: Film a historia. Szkice z dziejów wizualnych, red. M.E. Kowalczyk, J. Szymala, Księgarnia Akademicka, Wrocław 2019.
Google Scholar
Nadolny Adam, Przestrzeń architektoniczna w adaptacjach filmowych prozy Jarosława Iwaszkiewicza w drugiej połowie XX wieku, „Architecturae et Artibus” 2017, nr 4.
Google Scholar
Pawłowska-Jądrzyk Brygida, „Tatarak” i kwestia „drugiego dna”: o zapomnianej ekranizacji opowiadania Iwaszkiewicza, w: Śmierć w wodzie i inne motywy akwatyczne w horyzoncie wyobraźni, red. eadem, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018.
Google Scholar
Pietraszek Dominika, Filmowość prozy, prozaiczność filmu: o filmowej adaptacji powieści Jarosława Iwaszkiewicza „Sława i chwała”, „Konteksty Kultury” 2015, nr 12.
Google Scholar
Radion Ewelina, Nad percepcją piosenki „wchodzącej do pokoju Stasia” w trzech „Brzezinach”: Jarosława Iwaszkiewicza, Zygumunta Mycielskiego i Andrzeja Wajdy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego” 2009, z. 4.
Google Scholar
Ritz German, Eros i sublimacja u Jarosława Iwaszkiewicza, przeł. A. Kopacki, „Teksty Drugie” 1994, nr 1.
Google Scholar
Ritz German, Niewypowiadalne pożądanie a poetyka narracji, przeł. A. Kopacki, „Teksty Drugie” 1997, nr 3.
Google Scholar
Stockinger Jacob, Homotekstualność: propozycja, przeł. G. Piotrowski, K. Szymański, „Teksty Drugie” 2022, nr 2.
Google Scholar
Szymańska Karolina, „Kochankowie z Marony”: studium somatyzacji tożsamości”, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 62/63.
Google Scholar
Walas Teresa, Zmierzch paradygmatu – i co dalej?, „Dekada Literacka” 2001, nr 5/6.
Google Scholar
Zielińska Barbara, Filmowy „Tatarak” Wajdy jako adaptacyjny tryptyk, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2006, t. 6.
Google Scholar
Zielińska Barbara, Mroczne ścieżki pożądania. Interpretacja psychoanalityczna, w: „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów, J. Madejski, Wydawnictwo USz, Szczecin 1996.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Dajbor Rafał, Świadomość ciała i rozkoszy [wywiad z O. Łukaszewiczem], https://replika-online.pl/swiadomosc-ciala-i-rozkoszy/ (dostęp 01.03.2024).
Google Scholar
Sławiński Jan, 7 słynnych adaptacji prozy Jarosława Iwaszkiewicza, https://booklips.pl/zestawienia/7-slynnych-filmowych-adaptacji-prozy-jaroslawa-iwaszkiewicza/ (dostęp 01.03.2024).
Google Scholar
Stracona noc, https://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=124425 (dostęp 01.03.2024).
Google Scholar