Opublikowane: 2025-12-15

Rekonfiguracje i zapożyczenia. Skandynawski typ krajobrazu we współczesnych serialach noir

Kamila Żyto
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.04

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest przemianom krajobrazu jako ważnego elementu ikonografii kina czarnego. Te dokonały się pod wpływem popularności jego skandynawskiej odmiany. Miejską dżunglę zostały obrazy prowincji. Analizie poddane zostają nakręcone w różnych krajach i na różnych kontynentach cztery seriale kryminalne (W pułapce, Dochodzenie, Odwilż, 42 dni w mroku). Ponieważ cieszą się one popularnością oraz zdobyły liczne nagrody, są świadectwem tego, że krajobrazy spod znaku Nordic noir coraz częściej wykorzystywane są przez twórców z innych kręgów kulturowych. Niewielkie, zagubione wśród jezior, fiordów, zatok czy mokradeł miasta i miasteczka stają się areną zbrodni nie tylko w serialach duńskich czy norweskich, ale i amerykańskich, polskich, a nawet chilijskich. Ponadto, wykorzystywane są nie tylko do ewokowania egzystencjalnych niepokojów, ale w świecie przedstawionym pełnią także funkcję aktanta lub stanowią katalizator zdarzeń.

Słowa kluczowe:

noir, nordycki noir, seriale noir, krajobraz, ikonografia, seriale kryminalne

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Żyto, K. (2025). Rekonfiguracje i zapożyczenia. Skandynawski typ krajobrazu we współczesnych serialach noir. Załącznik Kulturoznawczy, (12), 79–94. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.