Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Aletheia, Warszawa 2008.
Google Scholar
Howard Becker, Art Worlds, University of California Press, Berkeley/Los Angeles/Londyn 1982.
Google Scholar
Sonia Bednarska, Wpływ malarstwa surrealistycznego na reklamę współczesną „Studia Humanistyczne AGH” 2012, nr 11, s. 89-112.
Google Scholar
Małgorzata Bogunia-Borowska, Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, WUJ, Kraków 2004, s. 61.
Google Scholar
Pierre Bourdieu i Hans Haacke, Free Exchange, Stanford University Press, Stanford 1995.
Google Scholar
Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, WN Scholar, Warszawa 2005.
Google Scholar
Bejal Chawda, Brock Craft, Paul Cairns, Daniel Heesch i Stefan Rüger, Do Attractive Things Work Better? An Exploration of Search Tool Visualisations, „Proceedings of 19th British HCI Group Annual Conference: The Bigger Picture” 2005, s. 46-51, http://oro.open.ac.uk/29873/1/chawda-etal-2005-bcshci.pdf [data dostępu: 28.11.15].
Google Scholar
Bob Cutler, Rajshekhar G. Javalgi i M. Krishna Erramilli, The Visual Components of Print Advertising: A Five-Country Cross-Cultural Analysis, „European Journal of Marketing” 1992, nr 26, s. 7-20.
Google Scholar
G. Ganesh Das i Rajat Kanti Baisya, Aesthetics in Marketing, New Delhi 2008.
Google Scholar
John Dewey, Art as Experience, [w:] Art and Its Significance, red. Stephen David Ross, SUNY Press, Albany 1994.
Google Scholar
Stuart Ewen, Marketing Dreams: The Political Elements of Style, [w:] Consumption, Identity, and Style, red. Alan Tomlinson, Routledge, Londyn 1990.
Google Scholar
Mike Featherstone, Consumer Culture and Postmodernism, SAGE, Londyn 1991.
Google Scholar
Sally Ford-Hutchinson i Annie Rothwell, The Public’s Perception of Advertising in Today’s Society. Report on the Findings from a Research Study, The Thinking Shop, Londyn 2002, http://www.asa.org.uk/RegulationExplained/~/media/Files/ASA/Reports/ASA_Public_Perception_of_
Google Scholar
Advertising_Feb_2002.ashx [data dostępu: 22.10.2012].
Google Scholar
Walter Gallie, Essentially Contested Concepts, „Proceedings of the Aristotelian Society. New Series” 1956, nr 56, s. 167-198.
Google Scholar
Malcolm Gee, Art and Advertising − circa 1880 to the Present, [w:] Advertising as Culture, red. Chris Wharton, Intellect Ltd, Bristol/Chicago 2013, s. 127-142.
Google Scholar
Joan Gibbons, Art and Advertising, I. B. Tauris, Londyn 2005.
Google Scholar
Maria Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2003.
Google Scholar
Gernot Grabher, The project ecology of advertising: tasks, talents and teams, „Regional Studies” 2002, nr 36, s. 245-262.
Google Scholar
Ian Grant, Communicating with Young People Through the Eyes of Marketing Practitioners, „Journal of Marketing Management” 2004, nr 20, s. 591-606.
Google Scholar
Charles S. Gulas and Marc G. Weinberger, Humor in Advertising: A Comprehensive Analysis, M.E.Sharpe, Armonk 2006.
Google Scholar
Stuart Hall, Kodowanie i dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1–2, s. 58-71.
Google Scholar
Morris Holbrook, Introduction: The Aesthetic Imperative in Consumer Research, [w:] Symbolic Consumer Behavior, red. Elizabeth Hirschman i Morris Holbrook, Association for Consumer Research, Ann Arbor 1980.
Google Scholar
Max Horkheimer i Theodor Adorno, Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo, [w:] tychże, Dialektyka oświecenia, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
Google Scholar
Małgorzata Jacyno, Konsument jako romantyczny przedsiębiorca. Etos »nowej klasy średniej« w przekazie reklamowym w polskich mediach, [w:] Niepokoje polskie, red. Henryk Domański, Antonina Ostrowska i Andrzej Rychard, IFiS PAN, Warszawa 2004.
Google Scholar
Jeffrey Johnson, American Advertising in Poland. A Study of Cultural Interactions since 1990, McFarland, Jefferson/Londyn 2009.
Google Scholar
Vytautas Kavolis, Artistic Expression – A Sociological Analysis, Cornell Univeristy Press, Ithaca 1986.
Google Scholar
Rolf Kloepfer, SYMPRAXIS – Semiotics, Aesthetics, and Consumer Participation, [w:] Marketing and Semiotic. New Directions in the Study of Signs for Sale, red. Jean Umiker-Sebeok, Mouton de Gruyter, Berlin/Nowy Jork/Amsterdam 1987.
Google Scholar
Anna Kowal-Orczykowska, W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
Google Scholar
Emanuel Kulczycki, MacBookAir – świetny sprzęt dla naukowca, http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/macbook-air-swietny-sprzet-dla-naukowca/ [data dostępu: 5.11.14].
Google Scholar
Scott Lash i John Urry, Economies of Signs & Space, SAGE, Londyn/Thousand Oaks/New Dehli 1994.
Google Scholar
Richard Leppert, Art and the Committed Eye: The Cultural Functions of Imagery, Westview Press, Boulder 1996.
Google Scholar
Frederic Martel, Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie, tłum. Karolina Sikorska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
Google Scholar
Nicholas Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. Małgorzata Bogunia-Borowska i Piotr Sztompka, Znak, Kraków 2012.
Google Scholar
Marieke de Mooij, Global Marketing and Advertising. Understanding Cultural Paradoxes, Sage, Thousand Oaks/Londyn/New Dehli 2005.
Google Scholar
Janusz Mucha, Mniejszości kulturowe w Polsce i ich wizje kultury dominującej. Stan badań nad wybranymi mniejszościami i nowy projekt badawczy, [w:] Polskie badania nad mniejszościami kulturowymi. Wybrane
Google Scholar
zagadnienia, red. Grzegorz Babiński, Janusz Mucha i Andrzej Sadowski, Wydawnictwo Filii Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1997.
Google Scholar
Mica Nava i Orson Nava, Discriminating or Duped? Young People as Consumers of Advertising/Art, [w:] Mica Nava, Changing cultures. Feminism, Youth and Consumerism, Sage, Londyn/Newbury Park/New Delhi 1992, s. 171-182.
Google Scholar
Donald Norman, Emotional Design, Basic Books, Nowy Jork 2005.
Google Scholar
O’Donohoe Stephanie, Aidan Kelly i Katrina Lawlor, Encoding Advertisements: the creative perspective, „Journal of Marketing Management” 2005, nr 21, s. 505-528.
Google Scholar
Tom Purvis, Advertising – a Way of Life, [w:] Advertising as Culture, red.Chris Wharton, Intellect Ltd, Bristol/Chicago 2013.
Google Scholar
Jonathan Schroeder, Visual Consumption, Routledge, Londyn/Nowy Jork 2002.
Google Scholar
Matthew Soar, Encoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising Production, „Mass Communication and Society” 2000, nr 3, s. 415-437.
Google Scholar
Andrzej Szahaj, Co to jest postmodernizm?, „Ethos” 1996, nr 1/2, s. 63-78.
Google Scholar
Joanna Szymkowska-Bartyzel, Amerykański mit, polski konsument, czyli reklamowe oblicze Ameryki, WUJ, Kraków 2006.
Google Scholar
Stefan Timmermans i Steven Epstein, A World of Standards but not a Standard World: Toward a Sociology of Standards and Standardization, „Annual Review of Sociology” 2010, nr 36, s. 69–89.
Google Scholar
Andrew Tudor, Decoding Culture. Theory and Method in Cultural Studies, SAGE, Londyn/Thousand Oaks/New Delhi 1999.
Google Scholar
Alladi Venkatesh i Laurie Meamber, Arts and Aesthetics: Marketing and Cultural Production, „Marketing Theory” 2006, nr 6, s. 11-39.
Google Scholar
Chris Wharton, Introduction − Advertising and Culture, [w:] Advertising as Culture, red. Chris Wharton, Intellect Ltd, Bristol/Chicago 2013.
Google Scholar
Chris Wharton, Spreads Like Butter − Culture and Advertising, [w:] Advertising as Culture, red. Chris Wharton, Intellect Ltd, Bristol/Chicago 2013.
Google Scholar
Raymond Williams, Advertising: the magic system, red. Simon During, The Cultural Studies Reader, Routledge, Londyn 1993.
Google Scholar
Judith Williamson, Decoding Advertisements. Ideology and Meaning in Advertising, Marion Boyars, Londyn/Nowy Jork 1994.
Google Scholar
Paul Willis, Common Culture. Symbolic Work at Play in the Everyday Cultures of the Young, Westview Press, Boulder/San Francisco 1990.
Google Scholar